A l’Auditori

Enric Palomar estrena ‘Tres amores oscuros’ amb l’OBC

  • El compositor català aprofundeix en la unió de flamenc i música simfònica en aquesta ambiciosa obra per a dos pianos, ‘mezzo’ i ‘cantaor’ que dirigeix Josep Caballé

L’OBC, capitanejada per Josep Caballé, estrenarà aquest divendres mundialment ‘Tres amores oscuros’, una singular i ambiciosa obra d’Enric Palomar (Badalona, 1964) que encaixa a la perfecció amb el tema central d’aquesta temporada: l’amor-odi. La peça combina flamenc, música simfònica i textos de Lorca. «He intentat plasmar aquestes passions ocultes innegociables que et porten a la mort. Traslladar aquest arquetip literari de Lorca a la música», explica el creador. «Les lletres de Lorca són un cop a l’ànima. He escollit passatges molt erotitzats, d’aquest amor fosc, fort, incontrolable». Tot i que estava concebuda inicialment per a dos pianos –Marco Mezquida i Carles Marigó–, dos ‘cantaors’ i orquestra simfònica, al final la peça comptarà amb només un ‘cantaor’, un sòlid Pere Martínez en cadira de rodes per una ruptura de peroné. La mezzosoprano Lidia Vinyes-Curtis canta en lloc de la ‘cantaora’ María José Llergo, com estava previst. «Evidentment amb ella l’obra sona diferent, però com que és una cantant extraordinària li ha buscat una textura dramàtica que va molt bé amb la veu del Pere», assenyala Palomar, que des de fa 10 anys viu a Berlín. El ‘cantaor’, que va ser alumne seu al Taller de Músics i que coneix bé l’estil de Palomar, s’ha d’acostar també al lirisme en determinats moments. No tot és ‘quejío’. «Utilitzo les característiques de la seva veu, que és molt flamenca, però l’eixamplo al màxim, gairebé com si fos una veu normal, tot i que tractant-la amb les seves especificacions. Amb humilitat, crec que he aconseguit un dels somnis de Manuel de Falla: col·locar en igualtat de condicions la veu d’arrel popular i la veu lírica». Amor i mort

Temes:

OBC Música