Llibres

L’editorial Gigamesh trenca les regles del negoci del llibre i passa a la venda directa

Només vendrà a la seva pròpia botiga, per internet i en fires, i dedicarà l’estalvi en mitjancers a rebaixar el preu dels seus títols entre el 30% i el 40%

Jordi Cotrina

L’anomenada ‘cadena del llibre’ és un ecosistema amb unes regles clares. Entre l’editor i el comprador hi ha dues baules, el distribuïdor i el llibreter, que cobren per la seva tasca prop del 55% del preu de venda al públic. Fins i tot el gran disruptor del sector, Amazon, no ha trencat aquesta cadena, sinó que ha substituït aquestes baules tradicionals (emportant-se també la part del lleó, amenaçant llibreters i distribuïdors i deixant els editors igual o pitjor). En aquest marc, la petita editorial Gigamesh (redimensionada després d’haver deixat d’editar els títols de George R. R. Martin) ha decidit embarcar-se en un experiment que trenca les regles del joc. Segons explica el seu propietari, Alejo Cuervo, una fórmula per fer que els números quadrin (una cosa cada vegada més difícil) a editorials de dimensió, suprimint mitjancers i rebaixant dràsticament el preu dels llibres per fer-los competitius. Però que fa realitat (a petita escala) el pitjor dels escenaris per als llibreters, que ja han vist amb alarma com puntualment els grans editors han fet assajos de venda directa des de les seves webs.