Festival de Cannes

‘Benedetta’: amb Verhoeven va arribar l’escàndol a Cannes

  • El sempre provocador director d’‘Instint bàsic’, ‘Robocop’ i ‘Elle’ presenta a concurs ‘Benedetta’, incorrecte i maliciós acostament a la figura real de Benedetta Carlini, una abadessa del segle XVII que va mantenir una relació lèsbica amb una altra monja. 

‘Benedetta’: amb Verhoeven va arribar l’escàndol a Cannes

Al llarg de tota la seva carrera, Paul Verhoeven s’ha dedicat a consciència a atemptar contra la correcció moral explorant el sexe, la violència i altres assumptes de capçalera; ho va fer en les seves primeres pel·lícules, rodades a la seva Holanda natal –‘Delicias turcas’ (1973), ‘El cuarto hombre’ (1983)–, i després va explotar aquesta fórmula a Hollywood a través de títols impactants i subversius com ‘Robocop’ (1987), ‘Instint bàsic’ (1992) i ‘Showgirls’ (1995) fins que la seva permanent capacitat per difuminar la línia divisòria entre el que és sublimi i el que és ridícul va acabar per convertir-lo en una cosa semblant a un empestat. I el més notori de la seva reinserció en l’escena cinematogràfica, aquesta vegada merescudament elevat a la categoria de mestre, és que ho ha aconseguit a la seva manera, sense intimidar-se ni cedir ni una mica. Ho va demostrar amb ‘Elle’ (2016), incorrectíssima reflexió sobre l’assumpte dels abusos sexuals, i ara ho confirma amb ‘Benedetta’, que des de molt abans de presentar-se aquest divendres a concurs al Festival de Cannes és coneguda com «la pel·lícula de les monges lesbianes». L’escàndol, evidentment, està assegurat.