Festival de Cannes

‘Benedetta’: amb Verhoeven va arribar l’escàndol a Cannes

  • El sempre provocador director d’‘Instint bàsic’, ‘Robocop’ i ‘Elle’ presenta a concurs ‘Benedetta’, incorrecte i maliciós acostament a la figura real de Benedetta Carlini, una abadessa del segle XVII que va mantenir una relació lèsbica amb una altra monja. 

Al llarg de tota la seva carrera, Paul Verhoeven s’ha dedicat a consciència a atemptar contra la correcció moral explorant el sexe, la violència i altres assumptes de capçalera; ho va fer en les seves primeres pel·lícules, rodades a la seva Holanda natal –‘Delicias turcas’ (1973), ‘El cuarto hombre’ (1983)–, i després va explotar aquesta fórmula a Hollywood a través de títols impactants i subversius com ‘Robocop’ (1987), ‘Instint bàsic’ (1992) i ‘Showgirls’ (1995) fins que la seva permanent capacitat per difuminar la línia divisòria entre el que és sublimi i el que és ridícul va acabar per convertir-lo en una cosa semblant a un empestat. I el més notori de la seva reinserció en l’escena cinematogràfica, aquesta vegada merescudament elevat a la categoria de mestre, és que ho ha aconseguit a la seva manera, sense intimidar-se ni cedir ni una mica. Ho va demostrar amb ‘Elle’ (2016), incorrectíssima reflexió sobre l’assumpte dels abusos sexuals, i ara ho confirma amb ‘Benedetta’, que des de molt abans de presentar-se aquest divendres a concurs al Festival de Cannes és coneguda com «la pel·lícula de les monges lesbianes». L’escàndol, evidentment, està assegurat.