Guerra Civil i sacrifici

L’artista Francesc Torres estavella un bombarder republicà a la Sala Oval del MNAC

  • El creador barceloní utilitza dues rèpliques a mida real de dos avions soviètics que van participar en la Guerra Civil espanyola per a la seva ambiciosa instal·lació ‘Aeronàutica [vol] interior’

  • La peça gegant explora la idea del sacrifici bèl·lic jugant amb l’analogia del sacrifici de la crucifixió i martiri de Sant Pere, representat en un retaule gòtic

A1-115022093.jpg / RICARD CUGAT (EPC)

Insòlita i impactant resultarà per a qualsevol visitant del MNAC la visió que es materialitza davant els seus ulls tot just creuar la porta de la imponent Sala Oval del museu. Del centre de l’alt sostre penja, suspès per la cua, amb el morro cap a baix i a un pam de terra, com si hagués descendit en picat i estigués a punt d’estavellar-se, un bombarder soviètic Túpolev SB-2, conegut com a ‘Katiuska’ –4.000 quilos, 12,22 metres de llargada i 20,12 d’ala a ala–, rèplica a escala 1:1 dels que durant la Guerra Civil van ajudar la causa de la República. A la seva dreta, un caça Polikàrpov I-16, el popular ‘Mosca’, com si estigués a punt d’alçar el vol, una altra aeronau emblemàtica de les que es van enfrontar als avions de la Legió Còndor, enviats per Alemanya per al seu tàcit aliat Franco. ¿Què pinten aquests dos avions, no aptes per al vol real, al mig del Museu Nacional d’Art de Catalunya? La resposta la dona l’artista barceloní Francesc Torres, que els ha utilitzat per crear la instal·lació ‘Aeronàutica [vol] interior’. «Un avió que no vola no és un avió, és una escultura, una obra d’art», opina.