El caçador de cançons Alan Lomax feia un temps que seguia la pista de Robert Johnson. Havia tingut el privilegi d’escoltar les cintes que un equip de Columbia Records havia gravat als anys 30 a aquell jove i enigmàtic guitarrista durant una gira pel sud dels Estats Units, i de seguida va comprendre que Johnson era «un d’aquells individus especialment dotats a partir dels èxits del qual treballen les generacions posteriors d’artistes menys talentosos». Així que es va imposar el desafiament de trobar-lo i fer noves gravacions. El 1941, en el curs d’un periple pel delta del Mississippi, Lomax, seguint les indicacions del ‘bluesman’ Willie Brown, va arribar fins a la casa de la mare de Robert Johnson, una cabanya de fusta pintada al comtat de Tunica. Allà va sortir a rebre’l «una velleta negra i prima que portava posat un sac negre de cotó, ple de pols del camp». Quan Lomax li va explicar el motiu de la seva visita, la dona va respondre amb veu inexpressiva: «Sí, senyor, soc Mary Johnson. I el Robert és el meu fill menor. Però el petit Robert és mort».
Un llibre fonamental
Alan Lomax i el viatge que va canviar la història de la música popular
L’etnomusicòleg relata a ‘La tierra que vio nacer el blues’ la seva epifànica expedició a les fonts de la cultura afroamericana al delta del Mississippi
Les trobades del folklorista amb artistes com Muddy Waters, Fred McDowell i Son House van prendre la metxa de l’explosió del rhythm & blues a les dues bandes de l’Atlàntic
El més llegit
- Mantenir Consell de Cent costa deu vegades més que Diputació
- Alexia i Mariona es reivindiquen en una aclaparadora golejada (8-0)
- Embús d’escombraries per un canvi en la recollida pneumàtica
- Els catalans ja poden consultar el que pagaran pel CO2 dels cotxes
- Els refugis gastronòmics de la Barcelona més turística