Cultura de base

Un dissabte ple de música a Barcelona més enllà de Love of Lesbian al Sant Jordi

Desenes de locals públics i privats programen aquest cap de setmana concerts com estan fent des de fa mesos sense cap recolzament

Aquest dissabte és un dia crucial per a la indústria de la música en viu. I, no obstant, aquest només és un cap de setmana més per a desenes de locals de Barcelona. Molts continuen tancats. D’altres programaran actuacions com fan des que el Procicat va obrir la veda: malgrat les restriccions d’aforament i horari, s'adeqüen a unes mesures que anestesien bona part dels estímuls que prometen els concerts, però conscients del necessari que és, tant per a la ciutadania com per als grups, que el circuit musical no s’esllangueixi encara més.

De fet, aquest cap de setmana és especialment assortit en el musical, ja que a l’oferta de l’inesgotable Barnasants i a la recta final del Tradicionàrius s’hi ha d’afegir el festival indie BIS que acull La Deskomunal de Sants, el Blues i Ritmes de Badalona i el Cara B-Xtra ubicat al recinte Fabra i Coats. Aquest últim, fins i tot adaptant-se a la pandèmia i havent de reduir l’aforament a 300 localitats, acollirà en els seus 15 concerts unes 5.000 persones. Si ajuntéssim els espectadors de cada un dels concerts que se celebren aquest cap de setmana a tots els locals de Barcelona, també sumarien diversos milers.

Perquè la música en viu no ha desaparegut de la ciutat. Al Diobar del Born, aquest cap de setmana hi ha concerts de rumba i de folklore ucraïnès. A la Cueva de Lobos de Gràcia alternaran diversos cantautors. A l’Heliogàbal hi ha doble sessió d’Esperit! A La Belter del Raval s’acosta sessió de rumba quinqui. A la Upload del Poble Espanyol hi ha concert de psicodèlia. 23Robadors acollirà el seu tradicional ‘jam’ de flamenc i jazz. Al Harlem Jazz Club actua Aisha Fay, cantant de soul d’origen senegalès. Al Craft, un bar al costat de la plaça de Sant Jaume, sonarà el rock’n’roll del nord-americà Mike Shannon. Al R.A.I., al barri de la Ribera, els ritmes balcànics del trio Sukarije. El Pumarejo, a l’Hospitalet, serà el refugi de les aventures dissonants.

Circuit paral·lel

A tot això s’hi ha de sumar el circuit paral·lel queformen desenes d’equipaments municipals i comunitaris. Només aquest cap de setmana, hi ha blues a la Casa Golferichs, música clàssica al Centre Cívic la Sagrera i grups novells a l’Espai Jove la Fontana, l’Espai Jove Boca Nord i el Casal Mas Guinardó. A més, es tracta d’un circuit cada any més reforçat pel projecte Barcelona Districte Cultural que busca disseminar la música per tota la ciutat i que només aquest cap de setmana programa concerts en centres cívics de barris com Congrés, Font d’en Fargues, les Corts i Horta.

Si un concert contrasta amb el del Palau Sant Jordi és el que aquest dissabte acull l’Espai Jove Les Basses. Aquest equipament municipal treballa des de fa anys amb Blackcelona, col·lectiu dedicat a visibilitzar les músiques negres, amb l’objectiu de dinamitzar culturalment el barri del Turó de la Peira. Van començar programant concerts a la festa major del barri i ara munten vetllades temàtiques a l’auditori del recinte. Després d’una edició dedicada al boogaloo i una altra al jazz jamaicà, dissabte ofereixen un homenatge a la música de Nova Orleans. Quan Love Of Lesbian surti a escena, a Les Basses apareixerà l’octet d’Enma Fernández amb el seu rock’n’roll i rhythm & blues. Les entrades, a cinc euros, inclouen una altra sessió del bluesman Sergi Estella i van volar fa setmanes. L’aforament, de 200 persones, s’ha reduït a 60.

Entrades VIP a 500 euros

Mentre els petits locals i els artistes de base sobreviuen com poden, l’organització del concert-test del Sant Jordi ofereix a festivals grans, mitjans i petits entrades VIP a 500 euros. Els anomenen ‘tiquets solidaris’ i el seu objectiu és que «promotors o altres agents privats d’esdeveniments puguin portar representants de les administracions públiques culturals o sanitàries de la seva localitat o comunitat autònoma» perquè coneguin de prop «les instal·lacions on es desenvoluparà el concert», el protocol de seguretat, la prova d’antígens i, com no, perquè aquests treballadors públics convidats per promotors privats disfrutin «el concert de forma única en un espai VIP.

Amb els diners que costen tres ‘tiquets solidaris’, Les Basses i Blackcelona se les han apanyat per portar la música de Nova Orleans al Turó de la Peira. No havia pressupost per a una brass band ni seguretat que pogués recórrer el barri. Ni permís per muntar al carrer parades de menjar cajun.