Nou treball

El drama social rere la bombolla del turisme i el maó arriba al còmic

  • Ana Penyas reflecteix a ‘Todo bajo el sol’ l’impacte del turisme i l’especulació urbanística a la costa mediterrània

  • La dibuixant i il·lustradora valenciana torna després de guanyar el Premio Nacional del Cómic amb el seu debut en la vinyeta, ‘Estem totes bé’

Un camperol cull cebes al seu hort amb un ‘skyline’ de fons d’invasius gratacels d’apartaments que ocupen la primera línia de mar. Podria ser qualsevol costa del litoral mediterrani. Il·lustra la portada, tota una declaració d’intencions, de ‘Todo bajo el sol’ (Salamandra Graphic), títol que al·ludeix a un eslògan publicitari del turisme dels anys 80, amb què la il·lustradora i dibuixant valenciana Ana Penyas (1987) torna a la vinyeta després del seu debut amb ‘Estamos todas bien’. Amb aquella celebrada obra, que li va valer ser la primera dona en guanyar el Premio Nacional del Cómic (2018), a més de ser reconeguda com a Autora revelació al Saló del Còmic de Barcelona, recordava a través de les seves àvies a totes les dones que el franquisme va silenciar i va relegar el paper de mares i dones. Ara aparca el component autobiogràfic, però torna a rescatar la memòria de la societat espanyola des dels anys 60 fins avui amb el focus en el «drama humà» i social que implica rendir-se a l’aposta pel turisme barat de sol i platja i a la zona fosca a l’especulació immobiliària. 

Temes:

Còmic Llibres