Crítica de cine

‘Más allá de las palabras’: reflexions de coll blanc

Ursula Antoniak s’ocupa dels anomenats immigrants invisibles, però res ajuda els seus plantejaments una afectació formal que voreja la paròdia

La nova pel·lícula d’Ursula Antoniak, ‘Más allá de las palabras’, s’ocupa dels anomenats immigrants invisibles, aquells no immediatament identificables com a ‘outsiders’ però tot i així susceptibles de tenir dificultats per sentir-se acceptats. En concret, posa el focus en un advocat obsessionat per semblar alemany i avergonyit per les seves arrels poloneses que, de sobte, es veu obligat a enfrontar-s’hi quan el seu progenitor reapareix de manera inesperada en la seva vida.

A partir d’aquesta premissa, Antoniak mira d’explorar les dificultats que heretar o forjar una identitat comporta, argumentar que els nostres orígens no defineixen per complet les nostres vides i plantejar interessants qüestions sobre la inclusió i l’exclusió i fins i tot sobre l’essència del nacionalisme actual. Si no ho aconsegueix és en bona mesura perquè la relació entre pare i fill no té força emocional, i perquè les motivacions de tots dos es mantenen inescrutables i no especialment creïbles. A tot això contribueixen una afectació formal que voreja la paròdia i el tipus de diàlegs que converteixen els personatges en símbols i metàfores errants de les tensions racials que assolen Europa. I, en aquest sentit, resulta qüestionable que totes les minories ètniques que apareixen a la pel·lícula funcionin exclusivament com accessoris amb què remarcar la crisi del seu blanquíssim protagonista.

‘Más allá de las palabras’

Direcció:  Urszula Antoniak

Intèrprets:  Andrzej Chyra, Jakub Gierszal, Justyna Wasilewska, Christian Löber

Any:  2017

Estrena:  dijous, 14 de gener de 2021

★★