PROTAGONISTA

Edith Wharton: El matrimoni com a trampa

Editorial Alba edita ‘Los reflejos de la luna’ on Edith Wharton escriu amb una poderosa veu sobre els conflictes i limitacions del matrimoni en uns joves paràsits

Edith Wharton va publicar ‘Los reflejos de la luna’ el 1922, dos anys després que guanyés el Premi Pulitzer per ‘L’edat de la innocència’. Wharton estava llavors a la cúspide de la seva activitat creativa i en la maduresa de les idees que es va proposar traslladar a les seves obres. Bona prova d’això és ‘Los reflejos de la luna’, un clàssic del seu extens repertori.

Editorial Alba reedita ara aquesta novel·la i la converteix de nou en un fet transcendent a l’escenari actual de novetats literàries atesa la mateixa magnitud i rellevància de la mateixa. Alba ha estat editant des de fa anys els millors títols de Wharton, com ‘La casa de l’alegria’, ‘Els xiquets’, ‘L’escull’, ‘Ethan Frome’ o ‘Els costums nacionals’.

A ‘Los reflejos de la luna’ Wharton ens planteja els dilemes i contradiccions de Nick Lansing i Susy Branch dos joves, atractius, brillants però sense recursos. El Nick malviu d’un minvant patrimoni familiar i d’escriure articles per a una enciclopèdia, tot i que la seva ambició és ser novel·lista. La Susy, filla d’un pare malgastador ja mort, porta des dels disset anys sabent «arreglar-se-les», i vivint de deixat a les múltiples cases, a Nova York i a Europa, de les seves amigues milionàries. Cap dels dos té un centau però estan enamorats i decideixen casar-se, amb la condició que se separaran amistosament si en un futur algun d’ells troba «un partit millor». Comencen a celebrar el seu modern pacte amb una lluna de mel a la vila que els deixa un amic al llac de Làrio. No tarden, no obstant, a sorgir conflictes de «sensibilitat moral»: ¿es pot ser un paràsit d’una manera més lícita que una altra? ¿Hi ha límits? ¿La moralitat pot ser sinònim d’arrogància? ¿Hi ha vida i amor més enllà dels diners i el luxe?

En aquest excepcional relat d’aires jamesians, Wharton desplega tota la seva capacitat irònica per realitzar, de la manera més elegant i subtil, una denúncia de dos universos que es repel·leixen en la mateixa mesura en què s’atrauen. Wharton explota la que va ser una de les seves obsessions recurrents: les opcions de la dona del seu temps i estatus a la tramoia social que la coarta.

Tot i que Wharton era d’idees conservadores en el polític, va defensar idees progressistes al terreny social i, especialment, en el de la dona i això ho va projectar als seus llibres però la seva literatura és profundament progressista. Per això a ‘Los reflejos de la luna’ critica durament els límits «estrets» del matrimoni, dibuixa l’impuls eròtic que xoca amb les convencions i és una poderosa veu que es nega a ser empresonat per les idees dominants. La seva lectura resulta essencial en aquests moments d’avenç i lluita del feminisme.