La cita és aquest dimarts, 28 d’abril, a les 18.30 h, al canal de Youtube de la Fundació Èpica de la Fura dels Baus. En aquest escenari virtual, la companyia teatral ofereix una ‘performance’ en directe: ‘La maldición de la corona’, dirigida pel ‘furer’ Pep Gatell, un treball col·lectiu digital que reinterpreta ‘Macbeth’, la tragèdia de Shakespeare.
«’Macbeth’ qüestiona com un acte pot conduir a un canvi vital i circumstancial que fa que res pugui tornar a ser el mateix i que no hi hagi marxa enrere: un clar paral·lelisme amb la situació actual», explica Gatell, recordant com el coronavirus i la crisi sanitària ho han capgirat tot.
Treball en confinament
La companyia va començar a treballar en aquest experiment digital el passat 13 d’abril, ja en ple confinament. Des d’aleshores, una trentena de creatius han treballat a distància de forma conjunta a través de plataformes de videoconferències. No és un entorn nou per a la Fura dels Baus, que ja va apostar a finals dels anys 90 pel teatre digital i es va col·locar en l’avantguarda de l’ús de les noves tecnologies en l’àmbit teatral i amb una visió de futur en un marc de revolució digital.
A la iniciativa s’hi han sumat en qualitat d’experts tres grups de recerca: el departament de filosofia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el grup de cognició i plasticitat cerebral de l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (Idibell) i el Centre de Visió per Computador (CVC). La seva aportació estudiarà com un entorn concret pot afectar el procés creatiu i transformar-lo, l’impacte de l’entorn virtual en l’audiència i els participants, com l’estereotip d’una representació ancorada en la memòria pot alterar-se en un projecte ‘online’ com aquest, o com són les relacions entre els participants.