GRAMMY LLATINS

El Guincho, talismà sonor de Rosalía

El productor d''El mal querer' i els singles posteriors és un artista inquiet que fa més d'una dècada que renta la cara al pop fet aquí

zentauroepp50913058 spaniard musician el guincho poses in the press room with th191115160345 / BRIDGET BENNETT

Parlar de la Rosalía urbana és, fins a nou avís, parlar del Guincho, col·laborador primordial en la producció i composició d’‘El mal querer’ i també dels singles que van arribar després. Sense ell no existiria (no almenys en aquesta suggestiva forma) el millor àlbum de l’any segons els Grammy Llatins, que ha valgut a aquest músic canari, a més, el premi a millor enginyeria de gravació per a un àlbum. I tampoc la millor cançó urbana (‘Con altura’), en la qual, a més de produir, aportava veu i percussió.

Les seves contribucions a la nova etapa de Rosalía són només l’últim episodi d’una carrera ja llarga i fructífera, iniciada a principis de segle en una Barcelona que Pablo Díaz-Reixa (aquest és el seu veritable nom) considera la seva ciutat. Es va mudar aquí el 2002 i aquí viu a hores d’ara, tot i que va ser durant una temporada a Madrid quan va concebre el seu avantguardista ‘Hiperasia’, del 2016.

Abans de donar-se a conèixer com el Guincho, Díaz-Reixa havia agitat la Barcelona alternativa com a bateria de Coconot, grup de rock experimental amb influxos caribenys i llatins, i també va ser vist com a percussionista de Giulia y Los Tellarini, els del ‘Barcelona’ de ‘Vicky Cristina Barcelona’.

Però va ser amb el seu primer disc com el Guincho, ‘Alegranza’, del 2007, que la seva creativitat i el seu talent van acabar de quedar realment a la vista. Aquella contagiosa combinació de tropicalisme, fúria pop i estructures pròpies del house va causar estralls no només en clubs locals, sinó en mitjans de tot el món, incloent-hi la influent web musical nord-americana ‘Pitchfork’, que va concedir al disc un 8,3 i l’etiqueta de Best New Music, o millor nova música. Barcelona es guanyava un lloc al mapa alternatiu global. El Guincho aplanava el terreny per a Delorean i John Talabot.

Avançat al seu temps

El seu següent àlbum, el molt diferent ‘Pop negro’, va sortir el 2010 a Young Turks, el subsegell de la marca XL que va llançar The XX i FKA Twigs. En lloc de repetir fórmula, el Guincho va apostar menys per la ‘sampladèlia’ que per la cançó pop i, a més, la cançó pop molt espanyola. Això sense perdre esperit de recerca: podia utilitzar ganxos reconeixibles, però també col·locar sons en plans poc convencionals. «Era la primera vegada que tenia un pressupost per anar a un estudi bo», m’explicava en entrevista per a aquest diari el 2010. «Però m’ho vaig gastar tot i hi vaig haver de posar tots els meus diners; em vaig gastar tot el que tenia».

Després d’ajudarBjörk a ‘Biophilia’ (2011), es va agafar un temps per pensar el seu següent pas, que va acabar sent ‘Hiperasia’, disc de so avançat al seu temps; trap abans de la veritable explosió del trap. Decisions formals que llavors ens semblaven desconcertants (l’ús de l’estèreo per boicotejar l’escolta, els buits i silencis dins de les cançons) reapareixien a ‘El mal querer’ i ens semblaven la millor manera de fer pop per al futur. O per ara mateix.