FESTIVAL DE CINE

Pedro Almodóvar, entre els favorits per guanyar avui la Palma d'Or a Cannes

'Dolor i gloria' forma juntament amb 'Parasite', de Bong Joon-ho, i 'Portrait de la jeune fille en feu', de Céline Sciamma, el triplet de pel·lícules preferides de la crítica internacional

zentauroepp48210327 cannes france may 18 penelope cruz and director pedro 190525183926 / Samir Hussein

El jurat de la 72a edició del Festival de Cine de Cannes està tancat des del matí d’aquest dissabte en un lloc secret i protegit per la policia; per descomptat els mòbils han sigut confiscats als membres del conclave. Les decisions a les quals arribin començaran a conèixer-se a partir d’un quart de vuit de la tarda en la cerimònia d’entrega dels premis de Cannes.

El jurat presidit pel director mexicà Alejandro González Iñarritu i compost pels també realitzadors Yorgos Lanthimos, Pawel Pawlikowski, Kelly Reichardt, Alice Rohrwacher, Enki Bilal i Robin Campillo i les actrius Elle Fanning i Maimouna N’Diaye ha d'atorgar "necessàriament" set premis: la Palma d’Or, el Gran Premi, a la posada en escena, el del jurat, el del guió i a les interpretacions femenina i masculina. La llista de premis pot tenir només un guardó empatat i aquesta disposició no pot aplicar-se a la Palma d’Or. Un altre punt essencial: la mateixa pel·lícula només pot rebre un dels premis. No obstant, el premi del guió i el premi del jurat poden associar-se amb un premi d’interpretació, però només amb la renúncia del president del festival, Pierre Lescure.

Dit això, aquí el que importa de veritat és la Palma d’Or, a la qual aspiren 21 pel·lícules. I, tot i que el jurat sol viure bastant al marge de l’opinió de la crítica, per no dir a cap altre planeta, 'Dolor i gloria', la 21a pel·lícula (ei, fins i tot la numerologia juga al seu favor) de Pedro Almodóvar sembla tenir serioses possibilitats d’alçar-se amb el guardó.

Segons el plafó de deu crítics internacionals consultats per la revista especialitzada 'Screen', 'Parasite', de Bong Joon-ho, és la millor pel·lícula presentada al festival, amb 3,5 punts sobre 4. Però molt a prop se situa la bastant autobiogràfica i molt estilitzada obra del director manxec, amb 3,3 punts, els mateixos que 'Portrait de la jeune fille en feu', de Céline Sciamma, una de les només quatre directores que aspiren a la grossa de Cannes. 'Hi havia una vegada a Holywood', de Quentin Tarantino, és la següent classificada a la travessa de 'Screen', amb 3 punts.  

Són només especulacions. La nova Palma d’Or, premi que el 2018 va aconseguir el japonès Hirokazu Kore-Eda amb 'Shoplifters', a partir de les 19.15 hores.