FESTIVAL GREC

Akram Khan se'n va a la guerra a 'Xenos'

L'aclamat coreògraf retrata a 'Xenos' la història dels indis obligats a lluitar en la primera guerra mundial

El Mercat de les Flors acull el seu últim solo a partir d'aquest dimarts

zentauroepp44104748 icult180702132859 / Jean-Louis Fernandez

Akram Khan agafa el fusell. L’aclamat ballarí i coreògraf es converteix en un ballarí indi forçat a lluitar en les immundes trinxeres de la primera guera mundial a 'Xenos', que presenta a partir d’aquest dimarts al Mercat de les Flors.  

Khan ha canviat, explica. Ser pare de dos nens de 3 i 5 anys ha transformat la seva visió de la vida i la seva obra. "M’han ensenyat a mirar amb altres ulls i els meus treballs s’han tornat més polítics. Em preocupa més el que passa al meu voltant", afirma aquest magnífic ballarí i coreògraf contemporani que ha triomfat tant amb la seva companyia com treballant per a grans ballets. N’hi ha prou amb veure la seva lloada revisió de 'Giselle' amb l’English National Ballet. Però 'Xenos', el treball que presenta al Mercat a partir d’aquest dimarts està als antípodes del ballet romàntic. És un solo en el qual retrata l’horror de la guerra en contrast amb la bellesa de la vida. "Es nodreix d’històries veritables de gent que va ser arrencada de la seva terra, l’Índia, per lluitar en la primera guerra mundial". Hi ha un gran treball d’arxiu darrere d’aquesta peça amb una dramatúrgia de Ruth Little i text en off de Jordan Tannahill.  

Nascut a Anglaterra, Khan, que es va iniciar en la dansa com a especialista en kathak, un ball clàssic de l’Índia, país d’on procedeix la seva família. "Amb Xenos he recuperat les meves arrels del kathak", afirma l’intèrpret que encarna un ballarí indi traslladat a Europa per lluitar en una guerra de la qual no sap res. "L’obra reflecteix aquesta dura experiència dels quatre milions de soldats colonials –un milió i mig dels quals, indis– obligats a lluitar. No tenien opció. Els britànics els consideraven de la seva propietat. A l’arribar tot era estrany per a ells. No només la contesa, també el menjar, la gent, les olors".

"És interessant i terrorífic veure com s’estén la xenofòbia avui dia. Es vol dividir i separar gent que ha conviscut bé durant anys"

D’aquí el títol. 'Xenos' significa estranger en grec. Khan adverteix del perill que corre l’Europa actual, en una situació semblant a la qual van precedir els dos grans conflictes bèl·lics del segle XX. "És interessant i terrorífic veure com s’estén la xenofòbia avui dia. Hi ha ganes de separar i de dividir gent que ha conviscut bé durant anys". Encara que no els cita directament, el brexit, el tracte als emigrants als EUA i a Europa ressonen en el seu discurs. "La història d’aquests soldats colonials són una metàfora del que avui està passant. Els vells mites ja no ens serveixen, necessitem crear-ne de nous però la velocitat dels canvis tecnològics ho impedeix". Segons Khan la gran carència és el temps i les ganes d’escoltar, dos assumptes que el preocupen molt. 

Cinc músics en directe

Khan és l’únic ballarí a 'Xenos' però no està sol. En escena l’acompanyen els cinc increïbles músics amb els quals ha concebut l’espectacle, més una potent escenografia. "He volgut utilitzar el meu cos com si fos un full en blanc utilitzant les idees de tot l’equip per crear". La música és eclèctica, un collage que integra des de passatges de Mozart, a cançons índies i un tema tradicional anglès. La seva dansa en aquest espectacle, amb una sòlida base de kathak i contemporània, també integra altres coses. Com ell mateix ressalta, no li fa fàstics a res. "Utilitzo Charles Chaplin o Michael  Jackson, qualsevol cosa que necessiti per explicar la història que vull."

A diferència del seu primer solo, 'DESH', a 'Xenos' utilitza un altre tipus de moviment, seguint la tesi que menys és més.  "Ara el meu ego ja no necessita mostrar la quantitat de coses que soc capaç de fer. En aquest muntatge hi ha més reflexió. M’interessa tot el que puc transmetre des del silenci. Serà cosa de l’edat", diu amb coqueteria perquè als seus 43 anys continua estant en plena forma. 

'Humans', crisi familiar al Romea

'Humans' va ser l’obra triomfadora a Broadway el 2016, un típic drama de reunió familiar en la línia de la celebrada 'Agost'. Escrita pel jove dramaturg Stephen Karam, s’estrenarà oficialment aquest dimarts al Romea coproduïda pel Grec i amb direcció de Mario Gas. La peça, que reuneix un repartiment encapçalat per Jordi Bosch, Lluïsa Castell, Miranda Gas, Candela Serrat i Jordi Andújar, no ha deixat d’aconseguir premis des d’aleshores: quatre Tony, dos OBIE i un llarg etcètera, com sol dir-se. La peça reuneix els membres d’una família al sopar d’Acció de Gràcies a l’apartament novaiorquès d’una de les filles, trencant la tradició del grup que solia reunir-se fins a la casa familiar de Pennsilvania. La nova localització, lluny de ser un lloc glamurós, se situa en un semisoterrani un mica ruïnós de Chinatown, on viuen Brigid, la filla menor i la seva parella i aquest entorn marca la decadència de la família afectada per la crisi econòmica i la malaltia degenerativa de la matriarca. Naturalment, la trobada promet tota mena d’esgotadores discussions i secrets a revelar...   

Temes:

Grec Dansa