EL LLIBRE DE LA SETMANA

Margaret Drabble: tragicomèdia de la vellesa

'Llega la negra crecida' reflexiona sobre el fet de la mort a través d'un grapat de personatges admirables en la seva construcció

zentauroepp42494321 margaret drabble escritora icult180313111608

Va ser al 1970 quan Simone de Beauvoir va escriure La vellesa, un assaig que subratllava profèticament la gran contradicció del nostre temps; és a dir, l’expectativa de vida s’ha dilatat però a l’arribar a l’ancianitat no es compta amb els mitjans ni les forces suficients per gaudir de l’existència en plenitud, i és llavors quan la mera subsistència es pot convertir  en una cosa pitjor que la mort. Per dir-ho en sec, aquesta és la melodia que recorre l’última novel·la de la britànica Margaret Drabble (Sheffield, 1939), Llega la negra crecida, títol prestat d’uns versos de D. H. Lawrence que al·ludeixen a aquesta marea fosca i inexorable que acaba sent el morir.

Després de la càlida acollida de les anteriors novel·les La niña de oro puro (Sexto Piso, 2015) i Un día en la vida de una mujer sonriente (Impedimenta, 2017), aquesta nova obra la protagonitza Francesca Stubbs, una dona de setanta anys i escaig que segueix treballant com a inspectora de vivendes assistides per a avis on els residents esperen una mort profilàctica amb més o menys dignitat. 

Ella encara no es troba en aquesta tessitura, però ja assaboreix els prolegòmens en forma de galindons, artritis, el cansament crònic i unes cataractes que encara no es poden operar. En els seus viatges a bord d’un Peugeot que condueix a tota velocitat per les autovies, Francesca, Fran, s’aferra a la seva vitalitat i als petits plaers de l’existència, els hotels barats, el vi negre de merlot, el paisatge anglès, la televisió local i una ment àgil que repudia els cataplasmes en les seves digressions: «La longevidad nos ha jodido las pensiones, la conciliación entre la vida laboral y la personal, el sistema de salud, la vivienda, la felicidad. Ha jodido la propia vejez».

En termes narratius, no succeeix res de ressenyable a Llega la negra crecida; res. No obstant, l’absència de trama i la navegació pels meandres d’un tema a priori poc refrescant queden compensades per una ramat de personatges magníficament construïts, que transiten per la tragicomèdia de l’ancianitat o bé tenen una topada sobtada amb la mort. Així, com una mena de Virgili domèstic i molt british, la protagonista condueix el lector pels nou cercles de l’infern d’envellir a través de les peripècies de la seva família, els fills i les amistats: Teresa, que sap portar un càncer terminal amb un «estil» i «implicació» impressionants; Josephine, una altra coneguda, que ha domesticat la por a la mort mirant-la als ulls; Claude, l’exmarit cirurgià, impedit al llit i enganxat a la seva mitja hora de Maria Callas gairebé cada nit i a la pastilleta màgica que es prescriu a si mateix; o Bennet i Ivor, una entranyable parella gai que viu a Lanzarote, com tants altres jubilats britànics. De fet, creua el llibre una segona crescuda –una riuada de mort i vergonya– que es refereix a l’onada d’immigrants que arriben a les illes Canàries procedents de les costes subsaharianes.

Aquí i allà, esquitxen la novel·la referències cultes al fet definitiu: la mateixa Beauvoir, Samuel Beckett, Sòcrates, El llibre tibetà de la vida i de la mort… Però, en contra del que pugui semblar, no es tracta d’una lectura greu ni sentimentaloide, sinó una reflexió lúcida sobre l’absurd agredolç de fer-se vell.