NOVA POLÈMICA A MOTOGP

L'aparatosa cúpula de la Ducati pot ser perillosa

Lorenzo critica que "eliminessin les ales a la Desmosedici i ara vulguin prohibir aquest nou carenat"

La prohibició de les ales no ha impedit que es freni la inversió i investigació en aerodinàmica

rozas39604787 reportaje cupula ducati brno rep blica checa 7 agosto 2017170808232548

Els japonesos, especialment Honda, que té un poder enorme en el Mundial de motociclisme, van moure cel i terra perquè, l'any passat, s'establís, ja per a aquesta temporada, la prohibició que no es poguessin utilitzar les ales, els apèndixs, els petits (bé, al final no van ser tan petits) alerons que havia ideat Ducati perquè la seva potent i, sobretot, velocíssima Desmosedici no aixequés el vol al final de la recta quan arribés, moltes vegades, als 353 quilòmetres per hora. I, al final, es van prohibir les ales. Va guanyar, una altra vegada, Honda. De manera que Ducati va perdre bona part del seu encant i, sobretot, de la seva estabilitat en recta i en frenada.

El Mundial va prohibir les ales de la Ducati perquè no es disparessin els costos en aerodinàmica i ara totes les fàbriques han trobat trucs per tenir ales ocultes

Però els enginyers de Ducati van tenir, evidentment, el reforç dels savis i, fins i tot, del departament d'investigació i aerodinàmica de la poderosíssima Audi, la firma que va comprar fa un parell d'anys la marca de Borgo Panigalle. I, en el segon entrenament de dissabte passat, a Brno, el tricampió mallorquí Jorge Lorenzo, que és qui ho va demanar, va estrenar un nou carenat, bé, seria millor dir una cúpula nova, més aparatosa, amb dos grans orificis a cada costat, com si fossin dues immenses brànquies d'un tauró balena, que alguns pilots de la graella de MotoGP consideren que poden ser perilloses “quan ens ajuntem al primer revolt o lluitem en grup amb alguna d'aquestes Ducati al final de carrera”, com ho eren les ales, de les quals el britànic Cal Crutchlow, sempre tan oportú, va arribar a dir que “algun dia li tallaran la mà a algun de nosaltres, quan ens toquem els carenats en un revolt o caiguem acompanyats d'una Ducati”.

“La sensació que tinc és que aquesta cúpula no és molt més aparatosa que la que portàvem fins ara”, diu l'italià Andrea Dovizioso, que va començar a provar-la en l'entrenament de dilluns, a Brno, on no la va voler posar a la moto de la carrera perquè no l'havia provat. “Si érem una bala, una bomba, perillosos amb les ales, segons per a qui”, va dir ‘Dovi’, amb un lleuger somriure de complicitat a la cara, “ho seguirem sent en la mateixa mesura amb aquesta cúpula. Però, hi insisteixo, jo no podré parlar de perillositat fins que no em vegi barrejat en carrera amb la resta de la graella de MotoGP”. Això sí, ‘Dovi’ no està tan segur dels avantatges i desavantatges que genera aquest nou carenat com ho està Lorenzo, que el vol sí o sí.

“A Ducati li van eliminar les ales i, ara, li volen prohibir aquesta nova cúpula. El que han de fer les altres marques és, si volen, investigar en aquesta direcció”

Jorge Lorenzo

Pilot oficial de Ducati i tricampió del món de MotoGP

“Ens van prendre les ales -explica Lorenzo, que, curiosament, en aquell moment pilotava per a Yamaha- i, ara, ja veig que començaran a fer soroll perquè ens prohibeixin aquesta cúpula, aquest nou disseny revolucionari de carenat, quan el que haurien de fer les altres marques és investigar com ha investigat Ducati per progressar en l'aerodinàmica de les seves motos”. Aquesta és, precisament, la tesi que defensa Maverick Viñales, encara que no té gaire clar si la cúpula de Ducati serà o no un problema en plena carrera. “S'ha d'aprofitar el reglament i buscar millores, i Ducati se la juga en aquesta direcció”.

“Jo no soc capaç de dir si són o no perilloses, perquè a penes m'he trobat amb ells amb aquesta nova cúpula”, explica Marc Márquez. “Encara que, la veritat, quan la veus, es veu molt més aparatosa que l'anterior, però t'has de veure ficat en carrera per saber si és o no més voluminosa. És veritat que s'ha de buscar el límit del reglament i aquesta nova cúpula, encara que és més gran, segur que està dins dels límits”.

“Vull veure'ls en carrera per opinar. No soc capaç de dir si són perilloses, de veritat, però si les porten és perquè estan dins del reglament i són correctes”

Marc Márquez

Tricampió del món de MotoGP amb Honda

“Jo flipo, de veritat”, critica Aleix Espargaró (Aprilia), que no té pèls a la llengua. “Jo crec que en aquests forats, en una caiguda, s'hi pot ficar un puny de gas o una maneta de fre o embragatge de l'altra moto. No sé, a mi em sembla tan perillosa com les ales. Veig aquesta cúpula molt més ampla de davant que l'antiga. I, la veritat, sovint veient aquestes solucions revolucionàries, extremes, penso que o nosaltres som tontos o els altres són molt llestos”.

Aleix Espargaró és crític amb la cúpula de Ducati. "A vegades, quan veig que es permeten aquests avenços penso que nosaltres som tontos, i els altres, molt llestos"

No deixa de ser curiós que un dels arguments esgrimits pels dirigents del campionat per posar fre a l'evolució de les ales, primer a la Ducati i, després, ja a la resta de màquines oficials (ja que se les va acabar posant tothom), era que volia evitar que es disparessin els costos i que les grans fàbriques es distanciessin, encara més, de la resta de motos i equips de MotoGP no oficials. "Si no parem això, acabarà sent la F-1, sense límit d'inversió", es va sentir dir a un dels tres més grans mandataris del Mundial.

Doncs bé, s'hi va posar fre (o això semblava) i Ducati-Audi encara ha invertit més a trobar una solució "ja que la prohibició de les ales ens ha fet perdre un dels nostres grans avantatges", va reconèixer Lorenzo. Però, mentrestant, Honda acaba de col·locar unes ales (ocultes darrere d'una planxeta ovalada) a la moto de Marc Márquez i unes altres de més petitones (la xapeta també és més estreta) a la moto de Dani Pedrosa, però totes dues compleixen una funció semblant a les ales, més voluminoses, de la temporada passada. I Valentino Rossi i Viñales van estrenar, dilluns passat, una nova cúpula, amb els extrems plans i que compleixen l'efecte de les ales, o alerons, per ajudar a mantenir la roda del davant enganxada a la pista. Doncs, això, tothom s'ha gastat molts diners en R+D, tot i la prohibició de les ales. Van camí d'aconseguir els mateixos efectes amb apèndixs ocults al carenat.

Temes:

Jorge Lorenzo