Ambició i 'Fali'

La generació més ben preparada fins ara, la nostra millor anyada. Idiomes, estudis, digitals gairebé natius i preocupats per tota mena de causes.

Però n'hem esperat tant, que al final fa la sensació que estem davant una versió beta de la generació que provocarà un canvi social

Per explicar un concepte abstracte i complex, com és l'anomenada generació mil·lennista, és preferible utilitzar exemples simples. Si volem explicar a la nostra àvia què són els mil·lennistes, podem recórrer a l'exemple del planter actual de jugadors de futbol del Barça (o de l'equip dels seus amors). Són joves de sobres preparats, amb un gran talent innat, i mimats des de ben petits per ser els millors. Receptors de tots els esforços de les seves famílies i dels seus professors; de taxis diaris des de la seva ciutat, acompanyats per la seva mare fins a complexes reubicacions familiars. Hem invertit en ells, i els hem admirat i gairebé envejat perquè des d'aquest equip de promeses arribin un dia a liderar el nostre primer equip.

Encara que també li haurem d'explicar a l'àvia, millor en un altre moment, que al final van haver d'acomiadar el 50% d'aquests mil·lennistes de l'equip, simplement perquè no aconseguien els resultats esperats. I que, per salvar-lo, van haver de contractar diversos jugadors experimentats, sense tant de glamur ni somnis professionals de grandesa. Aquests nous jugadors van saber aportar alguna cosa que no existia en l'equip: entrega, lluita, fam. Jugadors fitxats pel Barça B com Rafael Giménez Jarque, Fali, un central cedit pel Nàstic de Tarragona i que, com a líder del nou equip, va aconseguir remuntar la seva permanent caiguda.

Els mil·lennistes són una generació d'or, com altres articles d'aquest suplement deuen haver documentat. Sintetitzen el bo i millor des de la generació de l'última guerra: cada generació des del 1945 ha pogut tenir una mica més de recursos gràcies al sacrifici dels seus pares, ha estat més ben preparada per haver pogut estudiar. Fins a arribar als mil·lennistes, la generació més ben preparada fins ara, la nostra millor anyada. Idiomes, estudis Erasmus, digitals gairebé natius, fruit de les més refinades millores de plans d'estudis, i sincerament preocupats per tota mena de causes socials.

Les empreses van arribar a somiar amb l'entrada en el mercat d'aquests consumidors que estarien connectats permanentment a les seves marques per Facebook o Twitter, amb un alt poder econòmic i una passió per provar, viatjar i millorar el que tenien els seus pares. I així hi ha hagut marques que s'han convertit en les seves icones: des de les omnipresents Apple, Nike o Amazon, fins a projectes locals diferenciats com les marques de cervesa artesanes Almogàver o La Niña Barbuda al nostre país. Tots els sectors econòmics van rumiar què podrien oferir-li a aquesta nova generació: com l'associació de productors de patates, als EUA, que va arribar a realitzar un congrés sobre les innovadores maneres d'adequar les patates als mil·lennistes (la conclusió, sorprenent, va ser que les usarien com a patates per menjar).

I no obstant, ara que la generació ja cobreix la franja entre 35 i 16 anys, comencem a sospitar que aquesta generació, la de més poder adquisitiu de la història, no serà en termes econòmics i socials el que vam arribar a projectar. S'han confirmat les previsions de la portada de la revista Time: la generació me, me, me (jo, jo, jo), mandrosos i narcicistas. Una generació que ha vist com una crisi econòmica espatlla els seus pares: han esdevingut menys rebels; eviten els riscos que comportin que ho poden perdre tot; o tenen la ingenuïtat de creure que tot el que han col·locat en el núvol digital està salvat. S'han quedat a casa dels pares, comprant amb els seus diners tot allò que els puguin entregar directe a casa. I quan ara, als 30-35 anys d'edat, comencen a independitzar-se, són iguals en el consum que els seus pares, com s'està monitoritzant des dels Estats Units.

Per ser conservadors, ni surten, ni beuen, ni juguen: la seva vida social ja no és d'aquest món físic, i no necessiten els obsolets pubs per trobar-se. Avorrits, penjats a casa d'un smartphone, i provocant que, en uns anys, tanquin més de 10,000 bars als Estats Units, el 40% dels night clubs a Holanda i el Regne Unit, o que Atlantic City ja estigui pràcticament en bancarrota.

N'hem esperat tant, tots plegats, d'aquesta generació, que al final queda la sensació que, simplement, estem davant una versió beta, a millorar, de la generació que provocarà un canvi social. Si els volem identificar amb un grup musical, serien els britànics Rudimental: una banda sense líder, multiètnica, d'incomptables membres, que d'una manera una mica naïf anteposen l'hedonisme a lluitar pel seu èxit professional.

Aquesta generació, al final, ha necessitat incorporar Fali, el central del Barça de què parlàvem abans. El diari Sport explica com aquest jugador, a l'entrar en el vestidor del filial del Barça, va comprendre que aquesta generació necessitava lideratges i voluntats més terrenals: «Tengo 22 años y dos hijos… al que no corra, lo rajo». Alguna cosa més que talent, preparació, i ser natiu digital. Alguna cosa que la generació no té al seu ADN.

Així doncs, ja hem començat a somiar amb la generació Z, els que estan entre els 10 i els 20 anys, els que ara sí que ens aportaran alguna cosa diferent. Encara que només sigui perquè se'ns ha acabat el vocabulari.