Els drets humans són inherents a les persones pel simple fet d’existir. ¿Què en pensen les nenes i els nens sobre els seus drets? En parlem amb el Xavier, la Romaisa i l’Adam, de 10 i 11 anys, de l’escola Balàfia de Lleida.
-¿Què són els drets?
-Xavier: El que les persones podem fer.
-Adam: El que podem fer a la vida. Jo tinc dret a fer el que vulgui (bé, tot, no).
-Romaisa: Per exemple, si jo soc morena i el Xavi és blanc, perquè si ell té el dret d’anar a l’escola, i jo també tinc aquest dret.
-¿Són necessaris?
-Romaisa: Sí, perquè cadascun de nosaltres tindrà el mateix. Si jo visc en un país en guerra, vaig a un altre país i em donen refugi, tots els nens tenen el mateix dret que jo a tenir refugi.
-Adam: Sí, perquè són normes.
-Xavier: Són normes que també hem de complir.
-¿Quins drets coneixeu?
-Romaisa: Dret a tenir un nom.
-Xavier: Dret a anar a l’escola.
-Adam: Dret a tenir casa.
-Romaisa: Dret a ser escoltat.
-¿Qui té aquests drets?
-Adam: Tothom. Ningú ens pot dir que no tenim drets perquè tots en tenim.
-Xavier: Tots tenim els mateixos drets sigui quin sigui el nostre color de pell, per exemple.
-Romaisa: Els tenim tots, però hi ha gent que no els respecta.
-¿Com per exemple?
-Romaisa: El dret a poder estudiar. Hi ha nens que no poden anar a l’escola perquè viuen en països que estan en guerra. N’hi ha molts que demanen refugi en altres països i no l’aconsegueixen.
-Xavier: A Síria, per exemple, no poden anar a l’escola per culpa de la guerra.
-Adam: Tots els nens hem de poder anar a l’escola per aprendre i ser alguna cosa de gran. Hi ha nens que no poden anar a l’escola i que no poden aprendre res.
-¿Creieu que els adults tenen en compte els vostres drets?
-Adam, Romaisa i Xavier: Sí.
-Xavier: Sí, perquè vigilen que es compleixin.
-Romaisa: Però també hi ha adults que no fan que es compleixin.
-Aquests dies a classe heu treballat els drets. ¿Com ho heu fet?
-Xavi: Ho hem fet a través de la interpretació, a través d’obres de teatre. Per exemple, nosaltres hem treballat el dret a la no-discriminació. Hem estudiat, hem memoritzat el text i hem actuat davant dels nostres companys.
-Romaisa: En el grup en què soc jo hem interpretat gairebé tots els drets que tenim. La nostra història va de dues nenes que estan jugant al parc i s’adonen que hi ha una tercera nena sola asseguda en un banc i amb mirada trista. Les dues nenes li pregunten què li passa i la nena els explica que la seva mare se n’ha anat i que ella està sola a casa sense anar a l’escola. Per això les dues nenes juguen amb ella, perquè deixi d’estar sola i perquè torni a l’escola.
"Si un nen no té nom, ni escola, ni casa, ni menjar, ¿què farà?"
Alumna de l’escola Balàfia de Lleida
-¿Són importants els drets?
-Romaisa: Els drets són importants perquè així tots els nens podem tenir les mateixes possibilitats que d’altres. I és necessari que els coneguem perquè si algun dia ens diuen "tu no tens aquests drets", nosaltres coneixerem quins tenim i les coses que podem fer i com se’ns ha de tractar. Si un nen no té nom, ni pot anar a l’escola, si no té casa, ni menjar, ¿què farà?
-Xavier: Són molt importants perquè fa que cadascun de nosaltres tinguem les nostres normes, regles que després també hem de complir.
-Adam: Complir i respectar els drets que tenim tots i que no tothom coneix.
-Romaisa: Ara que nosaltres els coneixem, si hi ha cap nen que no sap quins drets té, nosaltres l’hi podrem explicar. Li podrem dir que té dret a estudiar, que pot rebre ajuda, que pot anar a l’escola, que pot tenir un nom i totes les altres coses.
-¿Quin és el dret més important per a vosaltres?
-Xavier: El dret a anar a l’escola.
-Adam: El dret a una vida digna, a tenir casa, viure bé i créixer.
-Romaisa: El dret a poder créixer en un lloc on se’t respecti, on et cuidin, on et donin menjar, i tot el que necessitem.