ENTREVISTA

Nacho Sala: «Atrápalo no va voler donar entrada a socis que no ens deixessin dormir»

«Som catalans, no ens agrada estirar més el braç que la màniga. Ens agrada el creixement orgànic, guanyar diners cada any»

zentauroepp47429121 barcelona 20 03 2019 econom a entrevista con fundador de atr190324131429 / RICARD CUGAT

Nacho Sala va fundar el 2000, juntament amb Nacho Giral i Manuel Roca, Atrápalo. Amb presència a nou països, compta amb més de vuit milions d’usuaris i va tancar el 2018 amb una facturació de 340 milions.

La companyia complirà 20 anys l’any que ve. ¿Com va començar Atrápalo?

Atrápalo va ser una gran novetat. Era un exotisme, gairebé ningú comprava per internet. Hi havia molta confusió, perquè era l’època en què entraves en un web i no sabies si era un diari, un fòrum, una botiga... Totes s’assemblaven, Google va arribar després, la gent no sabia per a què servia internet i els proveïdors pensaven que ningú compraria una entrada ‘online’. Hi havia il·lusió, expectativa, era excitant.

Tot ha canviat molt...

Tot va molt ràpid. El que passa a internet en un any és com la vida dels gossos: són com cinc anys d’un negoci tradicional, perquè la tecnologia canvia, el mòbil ho ha canviat tot, les fórmules de màrqueting canvien... Sempre tens la sensació que arribes tard, que hi ha algú amb més tecnologia i recursos que ho fa millor. És una insatisfacció frustrant, però al mateix temps hem de valorar que el nostre negoci és diferent.

¿Per què ho és?

Som un negoci rendible. Si analitzes el mercat, veus que lluites contra models de negoci als quals no els importa perdre diners, que són en un ecosistema de rondes contínues astronòmiques que no busquen la rendibilitat, sinó ser els primers, agafar el monopoli. Nosaltres som catalans, no ens agrada estirar més el braç que la màniga. A nosaltres ens agrada el creixement orgànic, guanyar diners cada any.

Però això no suposa que Atrápalo no sigui una gran empresa...

Depèn de l’escala. A nivell local, sí, som un ‘player’ important, una empresa consolidada. El que més ens agrada és poder dir que som rendibles des de l’any i dos mesos, que a internet i a l’‘e-commerce’ es poden guanyar diners, repartir dividends i créixer. A més, hem sabut replicar la fórmula a Llatinoamèrica. Nosaltres no vam voler entrar en la dinàmica de donar entrada a inversors que no ens deixessin dormir a la nit. Vam preferir fer un estil d’empresa equilibrada, conforme amb la nostra vida personal. Vam voler tenir una companyia gran, rendible, però també tenir temps per a nosaltres. El rol de creixement total, de “ens forrarem”, de deixar coses pel camí, d’altres socis, d’adeu a les vacances, de viatjar cada setmana... Els fundadors vam triar una altra cosa.

És a dir, van preferir créixer a menor ritme però controlar l’empresa i el seu futur en comptes de fer molts diners.

Sempre vam tenir clar que ens agradaria fer el que hem fet, i que no volíem que un altre, amb els seus interessos, ens influís. Volem experimentar, passar-nos-ho bé, iniciar projectes que ens agradin. La vida és massa curta, millor fer el que ens agrada, i a sobre guanyant diners i creant ocupació.

¿La recompra recent d’accions de la companyia per part dels fundadors a què obeeix?

El fons Tiger va voler sortir. Va estar amb nosaltres des del 2008, i ha sigut un soci fantàstic. Va entrar en un moment en què vam créixer molt, i va ser un moment dolç per a tothom. Després va venir la crisi, i ens va ajudar a prendre la decisió de replicar el negoci fora. Després es va quedar amb nosaltres donant-nos formació, una cosa que no té preu. Però volia sortir, i finalment els socis vam decidir comprar-li aquest 30% que tenia.

¿Com serà Atrápalo a partir d’ara?

Seguirem pel mateix camí. Però ens queda molt per fer, inventar noves formes per disfrutar del temps lliure, volem experimentar amb la intel·ligència artificial... Hem obert Atrápalo Empresas, estem creant productes com viatges a rodatges, estudiem crear viatges tipus ‘escape room’... Queda molt per fer.

¿Perquè les empreses de vendes flaix van patir més que Atrápalo?

En les vendes flaix el problema és que no es posaven al lloc del proveïdor. Nosaltres anem al negoci i li diem: “El teu negoci ha de ser rendible, sostenible. ¿Quins dies falles? Doncs aquells dies pots fer una oferta”. Altres plataformes optaven per vendre descomptes massius que asfixiaven els negocis.

El creixement d’Atrápalo va a l’una que el de la Barcelona tecnològica...

Per a Atrápalo ser a Barcelona és fantàstic. Es pot atraure talent, i l’ecosistema creat en aquest temps és molt positiu. És un moment molt dolç per les idees que hi ha, però continuo pensant que falta creure’ns-ho encara més, ja que hi hauria d’haver més diners i inversió. H

Temes:

Startups