Aquest mes l’Ajuntament de Barcelona ha començat una prova pilot, en col·laboració amb Banco Santander, per instal·lar quatre caixers als mercats municipals del Besòs, de Sants, de la Llibertat i de Sant Antoni. Aquests terminals tenen la particularitat que l’ingrés d’efectiu es pot fer al mateix caixer, de manera que els comerciants dels mercats no hauran de sortir de l’equipament amb la recaptació per portar-la a una entitat bancària. També es preveu la instal·lació de dispensadors per canviar bitllets per monedes.
Aquesta prova pilot, que durarà un any, permetrà avaluar la viabilitat del sistema. Segons els resultats, la iniciativa s’estendrà a altres emplaçaments comercials municipals.
Un total de 32 terminals a la xarxa d’estacions de metro
D’altra banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té previst desplegar 11 caixers nous durant el primer semestre del 2023 a diverses estacions de metro:
L1: Sant Andreu i Mercat Nou
L2: Pompeu Fabra
L3: Canyelles i Roquetes
L4: Alfons X i Trinitat Nova
L5: Ernest Lluch, Vall d’Hebron, El Coll-La Teixonera i Cornellà Centre
Aquests caixers s’afegiran als 21 que des del mes de juliol ja estan en funcionament a la xarxa del metro.
Altres punts de la ciutat que disposaran de nous terminals per retirar diners seran els quioscos de venda de premsa. Durant el 2022 s’han posat en marxa 60 caixers en quioscos, i la voluntat és que durant el 2023 se n’instal·lin 65 més. Així doncs, un total de 125 quioscos disposaran de caixer automàtic.
Aquesta mesura per incrementar el nombre de caixers automàtics s’emmarca en l’estratègia per fer front a la falta de caixers i la dificultat d’accés als serveis bancaris a Barcelona. L’any 2018 hi havia un total de 1.214 caixers bancaris a la via pública, mentre que l’any passat només n’hi havia 717, un descens del 40%.
Formacions, assessorament i impuls de canvis legals
Però l’estratègia no preveu només instal·lar terminals, sinó també treballar per impulsar canvis legislatius, sessions d’assessorament i formació. El març del 2022, per exemple, es va posar en marxa el Telèfon contra la Desatenció Bancària i es va publicar la guia de consells de consum per a les persones grans, dues iniciatives dependents de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC). El servei telefònic pretenia informar i assessorar sobre els drets de les persones consumidores en relació amb els serveis bancaris i orientar per presentar les queixes a les diferents entitats o al Banc d’Espanya. Des de l’abril del 2022 s’han atès presencialment 854 persones i s’han rebut 1.237 trucades.
Quant a les formacions, s’han portat a terme tota una sèrie de sessions d’educació financera per a persones grans, en què s’han tractat els drets i les obligacions dels usuaris i usuàries i consells per gestionar correctament els diners o per planificar decisions de futur. En total, han assistit unes 400 persones. La voluntat és fer 15 sessions més durant el primer trimestre del 2023.
D’altra banda, s’han impulsat canvis legislatius com la presentació d’esmenes al projecte de llei de defensa del client financer, amb què se sol·licitava la certificació de l’accessibilitat a la web, reconèixer la capacitat sancionadora de l’Autoritat de Defensa del Client Financer en imports de fins a 20.000 euros i per a tot crèdit hipotecari i incloure en l’Autoritat de Defensa una persona gran representant del teixit associatiu.