ATENCIÓ TELEFÒNICA

Trucades a setanta mil persones grans de Barcelona per oferir-los recolzament i ajuda

¿Com es troben les persones grans de la ciutat arran de la pandèmia de la Covid-19? Per donar resposta a aquesta pregunta, abans que acabi l’any començarà el projecte ‘¿Com està?’, que durarà fins al mes de març del 2021

L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa el projecte ‘¿Com està?’, que durarà fins al mes de març del 2021. L’objectiu de la iniciativa, que consta de trucades a setanta mil persones d’entre 70 i 84 anys que no utilitzen cap servei municipal per conèixer el seu estat emocional, és detectar possibles situacions de solitud o patiment, especialment les derivades de l’impacte de la Covid-19, per informar-les dels recursos de recolzament existents.

Les trucades es dirigiran a persones sense cap vincle previ amb els serveis i programes municipals, de manera que no s’inclouran les 65.000 persones majors de 70 anys que ja són usuàries de serveis com la teleassistència, Vincles BCN o Radars.

Afavorir la salut mental de la població

Aquesta nova iniciativa, que mesurarà el possible impacte de la situació generada per la Covid-19 respecte a sentiments com tristesa, solitud, dol o por, forma part de l’estratègia municipal per cuidar de les persones grans de la ciutat i de la salut mental i emocional de la població, en la qual s’inclouen altres projectes impulsats abans i durant la pandèmia.

Entre aquests projectes hi ha el nou telèfon de prevenció del suïcidi, la creació de grups de recolzament emocional i d’acompanyament en el dol, la lluita municipal contra la solitud i els projectes d’acompanyament musical i visual posats en pràctica en les quatre residències municipals de persones grans. Noves mesures com les esmentades se sumen a serveis com la teleassistència i el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), que marquen rècords de persones usuàries any rere any.

La trucada, una vegada que la persona confirmi que desitja rebre-la, la faran professionals que hauran rebut una formació específica. Serà una conversa personal per saber com estan i com es troben i inclourà també informació sobre serveis específics de recolzament emocional, d’envelliment actiu i d’acompanyament, per exemple:

  • La xarxa de prevenció i acció comunitària Radars.
  • El servei Vincles BCN, que combat la solitud no desitjada i l’aïllament social de les persones grans a través de les noves tecnologies, i que ja té gairebé tres mil usuaris.
  • Els 58 casals i espais de persones grans, que continuen programant activitats en format virtual i a l’aire lliure, com dansa, gimnàstica o pintura. A més, realitzen intervencions de recolzament emocional per lluitar contra la solitud del col·lectiu i impulsen la formació en noves tecnologies per combatre la fractura digital.
  • Informacions específiques sobre els centres de serveis socials.
  • El programa d’acompanyament a les persones grans que viuen en residències i vivendes amb serveis com per exemple ‘En bici sense edat’, que ofereix un passeig en tricicle i mobilitza actualment més d’un centenar de voluntaris joves i vuit-centes persones grans usuàries.