Els barris on el 3 d’agost van començar els casals Baobab són el Raval sud i Gòtic sud, la Marina de Port, la Teixonera, Sant Genís dels Agudells, la Trinitat Nova, Baró de Viver, el Bon Pastor, la Trinitat Vella, el Besòs i el Maresme i la Verneda i la Pau. Els 10 casals són gratuïts, tenen lloc en instal·lacions escolars dels barris en horari de matí i tarda, inclouen el servei de menjador i es distribueixen en dos torns al llarg del mes.
Amb el reforç que s’ha efectuat aquest any del programa Baobab:
- S’ha pogut facilitar la inscripció a tots els nens i nenes
- S’ha arribat a dos barris més (el Raval sud i el Gòtic sud)
- Les activitats inclouen continguts de competències bàsiques
- Es potencia l’acompanyament emocional amb l’objectiu de pal·liar els dèficits escolars i emocionals d’aquests mesos
Aquest reforç forma part del pla 100% Estiu, el pla extraordinari d’activitats d’estiu per a nens i nenes, adolescents i joves, amb la finalitat de donar resposta als impactes que la crisi de la Covid-19 ha provocat en els nens, singularment en els dels barris d’acció prioritària emmarcats al Pla de Barris.
El programa Baobab va néixer a l’estiu del 2016 amb l’objectiu d’ajudar a compensar desigualtats educatives a la ciutat, afavorir que tots els nens tinguessin accés a l’oci educatiu, especialment a l’estiu, i compensar les desigualtats territorials en l’oferta i el teixit associatiu educatiu. Per això s’organitza en barris on no hi ha aquest tipus d’oferta a l’agost. A més, la iniciativa pretén fomentar els vincles entre els nens i nenes i les seves famílies amb els esplais, caus i entitats d’oci educatiu del territori durant la resta de l’any.
Monitors i monitores
Es treballa perquè la majoria dels monitors i monitores i els equips directius dels casals siguin dels mateixos barris i estiguin vinculats durant tot l’any a l’associacionisme educatiu (esplais i caus). Aquest any, 7 de cada 10 monitors i monitores (el 68% de les 115 persones que treballen en els casals) són joves del mateix barri o territori, i 18 d’elles són auxiliars d’educació especial que atenen nens i nenes amb necessitats educatives.
A més, han rebut formació i disposen de nous materials d’acompanyament emocional i materials educatius per introduir de manera lúdica continguts escolars en les activitats dels casals. Aquest any compten amb el recolzament i els recursos pedagògics i emocionals que ofereixen les guies ‘El lleure educatiu d’estiu a la ciutat de Barcelona: Guia de suport i orientacions pedagògiques’ i ‘Recomanacions i recursos per a la gestió i l’acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure durant la Covid-19’. Les dues les ha promogut l’Ajuntament de Barcelona i es tracta d’uns materials que s’han treballat amb la Universitat de Girona i amb l’Escola de Psicologia de Catalunya.