Aquest programa s’inspira en l’experiència d’iniciatives com els ecoxamfrans, amb els quals s’han millorat els accessos a escoles de l’Eixample, les escoles refugi o el Pla de Barris i vol donar resposta a les demandes ciutadanes de protegir de manera prioritària els nens i nenes de la ciutat i fer de les escoles i els seus voltants un lloc segur i ple de vida. A més, s’emmarca en un model de ciutat on les escoles es converteixen en punts neuràlgics i on es presta una atenció especial a l’espai públic.
La primera pacificació es va portar a terme el gener passat a l’Escola Grèvol, a Sant Martí, i també s’ha completat entre el juny i el juliol a l’Institut Viladomat, a l’Eixample. Aquests dies ja estan en marxa o s’iniciaran pròximament les obres en nou centres, i a l’octubre en començaran més, perquè a finals d’any s’hagi millorat l’entorn de 22 equipaments educatius:
- Escola Grèvol
- Institut Viladomat
- Escola L’Estel
- Escola Bressol Municipal Manigua
- Escola Doctor Ferran i Clua
- Institut L’Alzina
- Escola L’Univers
- Escola Bressol Municipal Petit Univers
- Escola Sagrada Família-Sardenya
- Escola Pia Balmes
- Escola Poeta Foix
- Centre Educatiu Marillac
- Centre Educatiu Escolàpies Llúria
- Escola 9 Graons
- Escola Carlit
- Escola Xirinacs
- Escola Sagrat Cor-Ribes
- Escola Mas Casanovas
- Escola de les Aigües
- Institut Teresa Pàmies
- Escola Pia Sant Antoni
- Escola Rubén Darío
Les actuacions es basen fonamentalment en dos tipus de mesures, que s’aconsegueixen a partir d’intervencions tant estructurals com tàctiques i que es combinen i s’adapten a cada cas:
- Pacificació del trànsit: es disminueix l’espai destinat als vehicles suprimint carrils de circulació i places d’aparcament i es redueix la velocitat màxima permesa a 20 km/h, es millora l’enllumenat i es col·loquen elements de seguretat. L’entrada a l’espai pacificat se senyalitza amb pintura de color taronja i un logotip horitzontal específic i s’implementa el programa de persones voluntàries per al control del trànsit a l’hora d’entrada i sortida de classe.
- Millora de l’habitabilitat: als punts d’accés i sortida dels centres es creen uns espais plaça amb una superfície no inferior a una circumferència de 10 metres de diàmetre, on es col·loca mobiliari urbà que convida a passejar amb tranquil·litat i fer activitats.
La selecció i priorització de les escoles es fa coordinadament amb totes les àrees municipals implicades i es tenen en compte els següents criteris:
- Priorització dels nens de 0 a 12 anys.
- Escoles en punts complicats de seguretat viària.
- Escoles amb alta contaminació ambiental, tant de l’aire com a acústica.
- Centres amb més necessitat d’impuls o amb comunitats educatives que participen en programes de millora de l’escola i de l’entorn.
- Escoles assenyalades pels districtes.
A més, s’ha posat en marxa la nova web www.barcelona.cat/protegimescoles, en la qual es pot consultar tota la informació actualitzada de les intervencions i el mapa amb les escoles en les quals s’actuarà.
Tot el procés s’està fent juntament amb la comunitat educativa, buscant la complicitat i el diàleg. Per això ahir es va constituir la Taula de Seguiment de ‘Protegim les escoles’ com a espai de seguiment de la iniciativa compost per representants municipals, plataformes educatives i entitats que treballen per reduir la contaminació o que intervenen a l’espai públic i l’accessibilitat. També hi haurà una taula d’entorns escolars a cada districte.
‘Protegim les escoles’ el 2021
L’any que ve el programa s’estendrà a unes 50 escoles més, que ja tenen el projecte acabat i que s’hi aniran afegint a mesura que els recursos estiguin disponibles. A més, s’actuarà coordinadament amb els districtes en tots els entorns de centres educatius de la ciutat –585– per a, com a mínim, senyalitzar d’una manera visible per als conductors que s’està prop d’una escola, perquè augmentin l’atenció i redueixin la velocitat.
L’objectiu del mandat és que el 2023 un total de 200 escoles i centres educatius de 0 a 12 anys de la ciutat ja tinguin un entorn confortable i pacificat al trànsit. Això equival a una de cada tres escoles de totes les que hi ha a Barcelona. Dels 200 centres, en 138 es faran actuacions específiques, i en la resta, accions de millora incloses en altres programes, com el de les superilles.