Durant el mes d’agost s’ha reforçat la vigilància i el control dels patinets a Barcelonaa fi de garantir el compliment de la normativa de circulació i protegir la mobilitat dels vianants.
Aquesta intensificació en la vigilància s’està fent especialment en la circulació i l’aparcament dels vehicles, que s’estacionen als espais reservats per a bicicletes i altres serveis.
En aquest sentit, l’Ajuntament informa que l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles preveu com han de circular aquests vehicles de mobilitat personal d’ús comercial a la ciutat.
No obstant, paral·lelament el consistori està treballant en una nova normativa que reguli l’activitat de les empreses de patinets d’ús compartit. I en el dia d’avui la majoria de les empreses interessades a operar a Barcelona s’han compromès a esperar que la nova regulació estigui en funcionament, a fi de garantir la convivència en l’espai públic.
Les primeres reunions amb les operadores ja s’han dut a terme i es preveu que al setembre es pugui presentar la primera proposta de la nova normativa.
Malgrat l’ampli consens, algunes empreses ja han començat a dur a terme la seva activitat a la ciutat, i s’enfronten a les sancions corresponents per ús indegut de l’espai públic i per suposar un perjudici per a la mobilitat a peu i amb bicicleta.
Creixen les restriccions per als ‘bicitaxis’
Dels 2.000 ‘bicitaxis’ que operen a Barcelona, només 500 compleixen l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, que obliga aquests vehicles a estar inscrits en el registre, disposar d’una assegurança i circular per les zones que marca la normativa.
L’incompliment de la regulació provoca greus perjudicis per a la mobilitat dels vianants, especialment a les àrees amb més turisme.
Per aquesta raó, s’han intensificat els controls als llocs amb més concentració de vehicles, com el front marítim, l’avinguda de la Catedral i el passeig de Colom. De gener a juny s’han interposat 6.525 denúncies, la majoria de les quals són per incompliment dels requisits establerts en l’ordenança (3.767) o per mal estacionament (2.758).
Aquestes mesures se sumen a les restriccions que ja s’han implementat a Ciutat Vella, on els ‘bicitaxis’ estan obligats a desplaçar-se per dues rutes específiques que voregen el districte i eviten l’accés a les zones amb més trànsit de vianants.
Ampliació del marc legal
Paral·lelament a la via sancionadora, s’està treballant en una nova normativa que ompli el buit legal en el qual operen les companyies de vehicles de mobilitat personal (VMP) i que garanteixi la convivència a l’espai públic.
En concret, s’està preparant una instrucció tècnica amb la Direcció General de Trànsit perquè s’imposin requisits d’obligat compliment en matèria de seguretat, i també es demanarà a la Generalitat de Catalunya que reguli l’activitat econòmica del sector per evitar la proliferació d’aquests vehicles.
L’objectiu final de totes les mesures és reduir el nombre de ‘bicitaxis’ i cicles de més de dues rodes d’ús comercial que circulen per la ciutat, que distorsionen la vida del veïnat i no contribueixen a un model de mobilitat de qualitat.