NOU PAS ENDAVANT EN POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

Una ordenança municipal regularà la zona de baixes emissions permanent a partir del gener de l'any que ve

La mesura forma part de les polítiques de lluita contra la contaminació que ja s'han estat executant des de l'Ajuntament de Barcelona

190509 f packfotos contaminacio 0750-760x428

La font principal de contaminació a la ciutat són els vehicles privats. Per limitar l’accés a la ciutat dels vehicles més contaminants, en casos d’episodi de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) s’activa la zona de baixes emissions, que restringeix la circulació als vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT en una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats, entre les rondes de Dalt i del Litoral.

Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, la contaminació de l’aire provoca més de 350 morts prematures a l’any. Les emissions dels vehicles són el principal contaminant a la ciutat.

Per combatre-ho, l’Ajuntament de Barcelona ja disposa d’un protocol d’emergència per contaminació que consisteix a activar mesures i dispositius municipals per millorar la qualitat de l’aire.

Però a partir del gener del 2020 una ordenança municipal regularà la zona de baixes emissions permanent en una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats que comprèn l’espai entre les rondes de Dalt i del Litoral tant de Barcelona com dels municipis circumdants.

¿Quins vehicles no podran circular?

Aquestes restriccions, que ara només s’apliquen en cas d’episodi de contaminació per NO2 seran permanents a partir de l’1 de gener del 2020, de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 hores.

Afectaran els vehicles que no tenen el distintiu ambiental de la DGT, és a dir, aquells turismes de motor de gasolina matriculats abans del gener del 2000 i de motor dièsel matriculats abans de gener del 2006, les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 i les motos i els ciclomotors matriculats abans del 2003 (anteriors a Euro 2).

En relació amb això, l’ajuntament recorda que, tot i que no és obligatori col·locar el distintiu, facilita la tasca de control de la Guàrdia Urbana, que, per mitjà de càmeres de videovigilància instal·lades a les entrades i sortides de la ciutat i a l’interior del nucli urbà, comprovarà les matrícules dels vehicles i sancionarà amb multes de 100 euros els vehicles que no siguin aptes.

Els vehicles d’emergències (policia, bombers i ambulàncies), els de persones amb mobilitat reduïda i els de serveis essencials podran circular per la zona de baixes emissions, independentment de la seva etiqueta de la DGT.

Reforç del transport públic i T-Aire en cas d’episodi de contaminació  

Durant les hores punta s’afegirà un metro en cada línia, de manera que s’augmentarà la freqüència de pas i hi haurà un comboi cada 3 minuts. A més, al desembre, s’haurà completat l’increment de l’oferta del 5% previst per a aquest any, que afegirà set trens a la xarxa durant les hores punta. Durant els episodis de contaminació també s’ampliarà el personal d’atenció a les estacions amb més afluència.

Referent al tramvia, s’incorporaran dos vehicles dobles a les línies T1 i T4, i es reforçarà el servei en les línies T5 i T6. La freqüència de pas es reduirà 1 minut i passarà a ser de 4 minuts.

En autobusos, es posaran en circulació 50 busos addicionals a la ciutat. A més, s’afegiran 30 vehicles a les línies que connecten el Baix Llobregat i el Barcelonès Nord amb Barcelona, 15 per cada comarca. D’altra banda, també es reforçaran les línies de bus Exprés.cat, amb 25 vehicles més. Per agilitar l’accés i la circulació dels autobusos, s’instal·laran carrils bus provisionals d’entrada a Barcelona per la B-23 i per la Gran Via.

A Ferrocarrils de la Generalitat s’ampliarà l’oferta; les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia tindran una freqüència d’hora punta durant tot el dia; pel que fa a Rodalies, la freqüència d’hora punta s’ampliarà fins a les onze del matí en les línies R1 i R4.

Menció a part mereix la T-Aire: Durant els episodis de contaminació es vendrà un títol multipersonal de dos viatges que aplicarà un10 % de descompte respecte al preu per trajecte de la T-10. Per exemple, si és d’una zona, costarà 1,80 euros.

Consells per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat

Finalment, l’Ajuntament de Barcelona recomana a la ciutadania que es mogui a peu o amb bicicleta i que circuli pels carrers amb menys trànsit, que utilitzi el transport públic i que eviti desplaçar-se en vehicle privat. Si no es disposa d’altres alternatives, es recomana utilitzar un cotxe compartit.

També es recomana regular la climatització de les llars i s’aconsella als ciutadans especialment sensibles als efectes de la contaminació atmosfèrica que traslladin la seva rutina esportiva al moment del dia en què les concentracions de contaminants són inferiors.