El candent debat sobre la fiscalitat ambiental per lluitar contra la crisi climàtica s’enriqueix amb una nova proposta. Aquesta vegada procedent la Fundación Alternativas, afí al PSOE i per tant a l’actual Govern en funcions. Un informe encarregat per aquest laboratori d’idees i presentat aquest dimarts al Congrés dels Diputats proposa una equiparació dels impostos al dièsel amb els de la gasolina i una forta pujada de tots dos fins a igualar-los a la mitjana d’Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit. La mesura no perjudicaria els més desfavorits, al tornar part de la recaptació a la capes més pobres a través d’un sistema de xecs.
El preu final de la gasolina pujaria un 20% i el del dièsel un 31%, i augmentaria la recaptació en 12.600 milions d’euros i aconseguiria rebaixar en un 6,1% les emissions de CO2. És necessari concentrar la nova fiscalitat ambiental en l’automòbil perquè aquest sector produeix ja el 26% de les emissions de gasos amb efecte hivernacle a Espanya i va en augment, segons l’informe. L’any passat van créixer un 1,7%.
Pressió a la baixa
Mentre els seus efectes negatius creixen, la pressió fiscal sobre l’automòbil no ha deixat de retrocedir. A l’informe figura un gràfic enormement il·lustratiu. Allà es comprova com des del 2006, la recaptació mitjana per vehicle ha caigut entorn del 34%. Des dels 493 euros anuals als 326 de l’any 2016 (descomptada la inflació).
No es tractaria d’un augment brusc com el que a França va causar la revolta dels ‘armilles grogues’ o la que està en curs a l’Equador. Hauria de ser progressiva, de manera que es pogués mantenir la recaptació així que el consum de les gasolines va baixant a causa del canvi induït pels mateixos tributs cap a un parc de vehicles més nets.
També a diferència de l’ocorregut a França i l’Equador, els autors de l’estudi, els catedràtics Xavier Labandeira i José Manuel Labeaga, s’apunten a la creixent tendència que l’impost tingui un efecte redistributiu. I formulen diversos models per aconseguir-ho. El més destacat estableix que totes les famílies situades per sota del llindar de la pobresa rebrien un xec amb part de la recaptació i fins i tot quedaria un percentatge molt important per a les polítiques d’innovació i millora del medi ambient.
Bitllets d’avió
L’estudi proposa també «un impost als bitllets d’avió similar al que ja tenen altres països europeus», però l’impacte del qual entre els més joves, per exemple, es podria compensar amb ajuts sempre per a un número limitat de vols.
També llança la idea, ja experimentada amb efectes molt positius al Regne Unit, de fixar un preu mínim de 30 euros a la tona de CO2 una proposta que considera moderada, ja que el Fons Monetari Internacional, per exemple, aposta per situar-lo en 70.
«Espanya pateix un fort retard en la implantació d’una fiscalitat verda i ja no li queden excuses si vol complir els acords de París i l’objectiu europeu de descarbonització pel 2050», ha advertit Labandeira.