Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha posat en servei aquest dijous dues de les cinc locomotores híbrides de mercaderies que haurien d’estar operatives abans de l’estiu. A la presentació han assistit el conseller de Territori, Juli Fernàndez, i el president de FGC, Toni Segarra.
Aquestes locomotores d’última generació, que poden funcionar amb dièsel i electricitat, milloraran un 66% l’eficiència energètica: «Suposaran fer un pas endavant perquè són més eficients i potents», ha destacat Fernàndez.
Durant les pròximes setmanes està previst que entrin en circulació les altres tres. La compra de les cinc unitats ha suposat una inversió de 30,2 milions d’euros. A més, el nou material mòbil de mercaderies serà reciclable en un 95%.
Tracció híbrida
Concretament, les noves locomotores circularan amb tracció elèctrica en els trams que actualment ja disposen de catenària (Manresa-Martorell-Sant Boi), i dièsel a la resta de trams. El fet de disposar d’alimentació dual i traccionar amb electricitat reduirà l’emissió de fum i soroll, respecte a una màquina de tracció amb motor de combustió.
Les locomotores 257, de 20 metres de llargada i 3,9 d’alçada, tenen un pes de 90 tones. FGC ha explicat que també incorporen diverses millores respecte a les locomotores 254 dels anys 90, entre les quals destaquen la fiabilitat, el fre elèctric regeneratiu, el canvi de tracció automàtic i la reducció del soroll així com millores tecnològiques i també ergonòmiques per al personal de conducció.
Les unitats adquirides s’utilitzaran per al transport ferroviari de sals potàsiques, amb càrrega a les mines de Súria; i de vehicles, des de la factoria Seat de Martorell, amb descàrrega al port de Barcelona. Segons FGC, el transport de mercaderies de la companyia va evitar 29.076 desplaçaments amb camió el 2022.