Canvi a l’Argentina

Més d’un centenar d’empreses espanyoles, pendents del seu futur després del triomf de Milei

Més d’un centenar d’empreses espanyoles, pendents del seu futur després del triomf de Milei

Agencia

Espanya compta amb més d’un centenar d’empreses instal·lades a l’Argentina, incloses Dia, Banco Santander, Telefónica o BBVA, totes aquestes pendents de l’esdevenir del país després del triomf diumenge de l’ultraliberal Javier Milei, que planteja «dolaritzar» l’economia i impulsar privatitzacions massives. Espanya és el segon inversor estranger més gran al país sud-americà i el tercer per pes econòmic a Llatinoamèrica, únicament superat pels Estats Units, segons les últimes dades aportades per l’organisme Espanya, Importació i Inversions ( ICEX), dependent del Ministeri de Comerç.

En total, la inversió bruta d’Espanya a l’Argentina es va situar en 139 milions d’euros el 2022, un 35% menys que el 2021 i un 92% per sota de la xifra del 2019, cosa que mostra un fort retrocés en els últims anys a causa de la incertesa en la qual està immers el país, afectat per una inflació del 120% el 2023.

També ha caigut el nombre d’exportadors al país, que ha passat de 6.618 el 2017 a 4.703 el 2022, i el de companyies espanyoles presents en terra argentí, que ha retrocedit un 55% des de la pandèmia de la covid, per quedar-hi 136 empreses el 2022. Entre les que se n’han anat destaquen Inditex, Grifols o Ecolumber.

Finances, indústria i telecomunicacions

Els sectors financer, de telecomunicacions, automobilístic i metal·lúrgic són els que més empreses hi aporten, tot i que també hi ha entitats dedicades al turisme, l’oci o l’alimentació. Destaca Banco Santander, que compta amb la filial Santander Rio, amb 3,5 milions de clients, 464 sucursals i més de 8.900 empleats. Va guanyar 406 milions fins al setembre i va aportar un 5% del benefici total.

Per la seva banda, la filial del BBVA al país atén més de 3,6 milions d’argentins a través de 243 sucursals –on treballen 5.888 empleats–, una branca de l’entitat espanyola que va guanyar 496 milions, un 8,3% dels guanys totals. Telefónica és present a l’Argentina amb la marca Movistar i va obtenir la primera xarxa 5G del país, tot i que està en procés de venda de tota les seves filials a Hispanoamèrica.

Més forta és l’aposta de la cadena de supermercats Dia al país sud-americà, on acumula 1.042 botigues i 1.078 milions en vendes netes en els nou primers mesos de l’any, cosa que converteix l’Argentina en el seu segon mercat, només per darrere d’Espanya.

A més d’aquestes, el grup hoteler Meliá compta amb tres establiments al país, la siderúrgica ArcelorMittal treballa en el primer parc solar i eòlic híbrid del país i Abertis gestiona l’accés nord a Buenos Aires.

El llistat de companyies inclou també Codere –que compta amb la seva clientela més gran a l’Argentina–, Técnicas Reunidas, Gestamp, NH Hoteles, Prosegur, Cabify o Amadeus. Totes estan pendents del que pot passar al país, tot i que avui gairebé totes les cotitzades han pujat a la borsa: Inditex, l’1,88%, la segona pujada més gran de l’Ibex; Telefónica, l’1,23%; Repsol, l’1,01%; Iberdrola, l’1,05%; Banco Santander, el 0,28%, i el BBVA, el 0,02%.

Més de 1.200 milions en exportacions

Les empreses espanyoles van exportar a l’Argentina més de 1.214 milions d’euros durant el 2022, un 32% més que el 2021, i va ocupar el lloc 35è com a destinació de les vendes a l’exterior, segons dades de l’ICEX, que detalla que aquell mateix any el nombre d’exportadors regulars a l’Argentina va ser de 1.650.

En un informe actualitzat el juny d’aquest any, l’ICEX explica que les exportacions espanyoles a l’Argentina són «de productes d’alt valor afegit i estan molt diversificades». Destaquen les màquines i aparells mecànics, un 15,2% del total, i els vehicles automòbils (10,9%).

Altres productes que s’exporten al país sud-americà des d’Espanya són aparells i material elèctric (8,4%), derivats del petroli (5,2%), productes farmacèutics (4,5%), matèries plàstiques (4%), perfums (3,9%), productes químics (3,1%) i productes químics orgànics (2,9%).

Respecte a les importacions, van augmentar el 9% el 2022 i van arribar als 2.282 milions, segons l’ICEX, que indica que «estan molt concentrades» en productes agrícoles i pesquers (gairebé el 75% del total). Així, les importacions el 2022 les van protagonitzar pinsos (38,5%), productes químics (19,1%), de pesca (18,2%), greixos i olis (6,6%), fruites i fruits (2,7%), cereals (2,5%), llavors oleaginoses (2,4%), llegums i hortalisses (2,4%) i productes químics orgànics (1,4%).