Va ser vist i no vist. El 28 de juliol, sobre les dues de la matinada locals, el Matros Pozinitx, un barco de càrrega a granel de bandera russa i 129 metres d’eslora, capaç de transportar 28.351 tones de pes mort (TPM), navegava per les aigües pròximes a l’estret de Kertx, el braç de mar que separa l’ocupada península de Crimea de la Federació Russa. Sobtadament, la tripulació va desconnectar el Sistema d’Identificació Automàtica (AIS), el dispositiu mitjançant el qual una embarcació comunica periòdicament la seva posició a les autoritats costaneres i a altres vaixells i que, d’acord amb les normes de navegació marítima, s’ha de mantenir operatiu en tot moment. L’esmentat mercant només va reaparèixer dies més tard, concretament el 8 d’agost, amb la seva línia de flotació visiblement més enfonsada i navegant en direcció sud cap al port turc d’Iskenderun. Una foto del barco, amarrat a la terminal de mercaderies a granel Avlita del port de Sebastòpol i feta el 7 d’agost per un activista anònim de Krym.Realli, un portal de notícies sobre Crimea, constitueix l’únic rastre de les seves activitats durant el període en què es va mantenir desaparegut.
Guerra a l’est d’Europa
‘Grain Express’, la ruta del gra robat per Rússia a la Ucraïna ocupada
Empreses de recent creació regentades per russos adquireixen sota coacció el blat a preus baixos i el transporten des de Crimea en barcos que intenten esborrar el seu rastre
Kíiv acusa el Kremlin de robar centenars de milers de tones de cereals, que després és venut com a producte rus mitjançant documents falsificats
El més llegit
- Avís de la Policia Nacional quan arribis a casa: «Si els veus, no toquis res»
- L’ajuda de 115 euros al mes que ja pots demanar a la Seguretat Social
- Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- El futur hospital del Vallès Occidental crearà un barri
- Les pluges a Catalunya deixen els pantans per sobre del 18%