L'economia de Tunísia, tocada de mort

L'atemptat castiga un sector estratègic que genera més del 15% del PIB

Tunísia és un dels principals destins turístics del Mediterrani amb sis milions de turistes el 2014. Segons les dades de diverses consultores del sector, el turisme suposa el 7,3% del PIB directe de Tunísia, xifra que podria arribar al 15% del PIB si es tenen en compte les activitats generades de manera directa i indirecta. El país, amb una població de 10,8 milions d'habitants, té en la indústria turística la principal font d'ingressos, de manera que “un cop a aquest sector és un cop a l'estabilitat política i econòmica del país”, explica Anuar Zibaoui, expert en economia i relacions internacionals, que creu que aquests atemptats "dinamiten tota la campanya turística de l'estiu".

El creixement econòmic es va desplomar després de la revolució, i només ha aconseguit créixer un 3%, una xifra que segons explica Zibaoui se situa "molt per sota de les taxes necessàries per proporcionar llocs de treball per a la creixent població". El turisme, que és una font vital d'ingressos en divises i lloc de treball, ha patit molt i es troba lluny de les xifres que tenia abans del 2010, amb més de 7 milions de visitants anuals. El Govern té un dèficit del 6,7% i el deute va arribar al 50,9% del PIB el 2014.

El país compta amb fortes inversions espanyoles en el sector turístic. Riu, Barceló i Vincci són les tres principals cadenes hoteleres que operen al país amb hotels de luxe i 'resorts'. La primera, a què pertany l'hotel on s'ha produït l'atemptat, compta amb 10 establiments. La cadena Barceló, per la seva part, opera un hotel a Cartago, a prop de la capital. Vincci gestiona nou hotels al país del Magrib.

El nombre de turistes espanyols a Tunísia va arribar a la seva màxima xifra el 2006 amb 140.255 turistes, segons xifres del Govern espanyol. Aquesta xifra va començar a baixar el 2011 com a conseqüència de la inestable situació política i en matèria de seguretat del país. El 2012 la xifra de turistes espanyols es va incrementar considerablement (gairebé un 66% comparat amb l'any precedent) i es va situar en 30.850 visitants davant els 18.600 del 2011. Durant el 2013 el nombre de turistes espanyols a Tunísia va ser de 24.601, un 20,1% inferior al mateix període del 2012.

Els libis i els algerians van representar dos terços dels visitants l'any passat, però Tunísia segueix depenent en gran mesura dels clients de França, Alemanya, Anglaterra, Espanya i Itàlia, que difícilment optaran per passar les vacances al país aquest any després dels atemptats terroristes.

Els intercanvis comercials entre Espanya i Tunísia han viscut en els últims anys un creixement notable, i Catalunya n'és el primer soci a Espanya. Espanya va ser el 2013 el sisè proveïdor de Tunísia (quart europeu) amb una quota de mercat del 4,6% i el cinquè client (quart europeu) amb el 4,7% de quota. No obstant, aquest volum es troba molt lluny de competidors europeus, França (18,9%), Itàlia (17,5%) o Alemanya (7,6%). Les principals empreses espanyols a Tunísia operen en els sectors de serveis, cimenter i agrícola.