Com a mesura cautelar, i mentre no s'aclareixi l'autoria del sinistre del Boeing 777 de Malaysia Airlines a l'est d'Ucraïna,Boeing 777 de Malaysia Airlines la majoria de companyies aèries han decidit no sobrevolar el país. Malgrat que aquest corredor aeri és un dels més utilitzats en els vols entre Europa i Àsia, sembla que les aerolínies no es volen arriscar i desvien les seves rutes per evitar travessar zones com Donetsk i Lugansk.
Com es pot veure a les imatges de la web de trànsit aeri Flightradar24, els avions --marcats en groc al mapa-- circulen pel continent europeu esquivant gairebé tota l'extensió ucraïnesa. Excepte unes quantes companyies, es pot veure com la majoria acumulen les seves rutes a la resta de països i es mouen procurant no creuar l'est d'Ucraïna.
Ruta perillosa
Arran del sinistre de l'avió que cobria la ruta Amsterdam-Kuala Lumpur dijous, s'ha obert el debat sobre les rutes aèries que travessen zones de conflicte. Moltes companyies aèries van deixar de sobrevolar Ucraïna fa mesos, però redissenyar les rutes per evitar sobrevolar el país suposa augmentar el temps de vol i el cost de combustible, i algunes aerolínies com Malaysia Airlines no van considerar necessari modificar les seves rutes.
De moment, i fins a nova ordre, el Govern d'Ucraïna ha ordenat aquest divendres el tancament de l'espai aeri sobre les regions de Donetsk i Lugansk, un dia després de comunicar a l'agència Eurocontrol el límit del vol d'avions de passatgers per aquestes zones.
El portal de trànsit aeri Flightradar24 denuncia que algunes aerolínies van assegurar que no estaven travessant Ucraïna però van ser detectades pels radars.