Espectacle d’altura

The Weeknd dona la cara al natural en el xou de la Superbowl

L’artista canadenc va tancar el cercle de la ‘performance’ sobre el seu rostre en l’actuació més vista dels EUA

L’artista canadenc The Weeknd va brillar en l’espectacle d’entretemps de la Superbowl amb un impactant espectacle ple d’al·legories que, per primera vegada, no es va desenvolupar des del camp de joc. En el descans del partit entre els Kansas City Chiefs i els Tampa Bay Buccaneers, tota l’atenció es va enfocar a les grades del Raymond James Stadium, de Tampa (Florida), on The Weeknd, vestit amb una jaqueta vermella de lluentons sobre un abillament monocromàtic en negre, va començar l’actuació amb una barreja dels seus principals èxits.

Després d’interpretar segments de la seva primera producció, ‘House of balloons’, acompanyat dels membres d’un cor que portaven un uniforme de robot postapocalíptic, l’artista va seguir des d’un laberint de miralls amb ‘Can’t feel my face’, ‘Feel it coming’ i ‘Save your tears’.

Després va ser el torn d’‘Earn it’, el tema de la pel·lícula ‘Cincuenta sombras de Grey’, que va cantar acompanyat d’una orquestra en viu i davant de seients il·luminats de tal manera que semblaven edificis que després es van transformar en la silueta d’un cementiri. L’artista va tancar l’espectacle amb ‘Blinding lights’, la cançó que el va convertir en el rei de Tik Tok durant els primers mesos de la pandèmia. I a l’escoltar-se els primers acords del tema, el camp de joc es va omplir de centenars de ballarins vestits igual que The Weeknd.

A diferència de totes les seves actuacions del 2020 i principis del 2021, en les quals s’havia vist primer colpejat, després amb benes i després amb una alteració grotesca de les seves faccions –tot producte d’un ‘performance’ visual–, el cantautor canadenc va aparèixer a Tampa amb la seva cara al natural. Per contra, els seus ballarins portaven embenats que servien de tapaboques i mantenien el concepte que l’artista ve desenvolupant des de principis del 2020, en el qual manté la seva crítica a la falsedat de la societat actual i el concepte imposat de bellesa.

Mentre sonaven els acords de la cançó, l’artista va baixar al camp, on els ballarins es movien com un exèrcit macabre, en formació perfecta i amb una marxa en què es respectaven els dos metres i mig de distància física. La formació es va trencar entorn de l’artista, que va tancar l’espectacle a la llum d’imponents focs artificials i amb tots els seus ballarins estirats sobre el camp.

Més sobri que JLo i Shakira

A diferència de la vistosa presentació de Jennifer López i Shakira de l’any passat, que va desencadenar nombroses crítiques per l’explosivitat i sensualitat de la seva presentació, The Weeknd va apostar per un espectacle més sobri i totalment audiovisual. Tot i que l’espectacle del mig temps sol ser una producció híbrida per a l’espectador a l’estadi i el que és a casa, aquesta vegada es va sentir com un espectacle totalment televisiu. I es va tractar d’una aposta personal de The Weeknd, que va destinar set milions de dòlars de la seva pròpia butxaca per poder oferir aquesta experiència cinemàtica.

La part artística de la Superbowl havia començat hores abans amb un concert de Miley Cyrus als afores de l’estadi, que va ser transmès en viu per TikTok. L’artista va interpretar, entre altres cançons, el seu senzill ‘Nothing breaks like a heart». A més, va compartir l’escenari amb Billy Idol, amb qui va interpretar ‘Night crawling’ i ‘White wedding’, davant una audiència de 7.500 treballadors de salut.

Els homenatjats, procedents de diferents parts del país, havien sigut convidats sense cap cost per part de la National Football League (NFL), com a símbol del seu agraïment al personal sanitari que ha lluitat contra la pandèmia de la Covid-19. Aquests treballadors i els 15.000 espectadors admesos van presenciar la magistral interpretació de l’himne nacional nord-americà per part de la cantant afroamericana de soul i R&B Jazmine Sullivan i el cantant de country Eric Church, de raça blanca.

Aquesta combinació va semblar ser un pas més en els esforços de l’NFL d’atendre la crida dels seus jugadors i la societat nord-americana perquè demostri el seu rebuig al racisme. A més, la cantautora nord-americana de mare filipina i pare negre H.E.R. va cantar la cançó patriòtica ‘America the beautiful’ i l’aclamat cantant i escriptor sord Warren ‘Wawa’ Snipe va interpretar els dos temes en llenguatge de signes.

I en una secció inèdita, la jove poetessa Amanda Gorman, que va cridar l’atenció per la seva participació en la presa de possessió de Joe Biden, va recitar un poema en honor a l’educador californià Trimaine Davis. Els jugadors i els seus tècnics, molts sense tapaboques, i altres amb la mascareta posada, però el nas al descobert, els van aplaudir mentre es preparaven per iniciar el partit.

Un xou molt de pandèmia

Tot i que la capacitat del Raymond James Stadium arriba als 75.000 espectadors, amb prou feines 23.000 van ser admesos, cosa que va disparar encara més els tradicionalment alts preus d’entrada a la Superbowl. Les entrades, ja cares normalment, van arribar abans de començar el partit fins als més de 100.000 dòlars en la revenda.

També per 100 dòlars també es podia ser a l’estadi en una imatge impresa en un cartró de mida real. Amb aquestes figures es van omplir les cadires buides i per televisió feia l’efecte que totes les grades eren plenes. Els que veuen la Superbowl pel seu contingut de cultura pop també van poder disfrutar d’anuncis innovadors, molts amb temes ecològics i amb un humor menys infantil que en anys anteriors.

No obstant, grans anunciants com Budweiser van decidir donar els milions que usualment inverteixen en publicitat en la Superbowl a iniciatives contra la Covid-19. De fet, la transmissió va començar amb un minut de silenci per recordar les víctimes i la crida del president Biden a utilitzar mascaretes en públic.

Temes:

Super Bowl