JUNT AMB RECONEGUTS 'BARTENDERS'

Tot sobre cocteleria

Ferran Adrià i Bacardí presenten el primer volum de la Bullipèdia dedicat exclusivament als còctels

zentauroepp45872266 barcelona barcelon s 12 11 2018 gente bacardi y elbullifo181112161131 / DANNY CAMINAL

"¿A què anomenem còctel?". Així comença el primer volum de l’ambiciós projecte de Ferran Adrià i la seva Bullipèdia dedicada a aquesta matèria que aquest dilluns s’ha presentat a Barcelona. Ha sigut a la seu amb vista a la plaça de Catalunya que té Bacardí Espanya a Barcelona. La companyia privada de begudes espirituoses més gran del món és 'partner' d’aquest projecte. La pregunta la va fer el mateix Adrià, es va remoure entre la freqüentada audiència i va servir per constatar que aquesta serà una beguda desitjable i prolongada.

"Comencem ara amb els fonaments de la cocteleria. Hi haurà un segon volum dedicat a com s’organitza una cocteleria, a com la fem eficient. Un tercer volum, a conèixer amb què elaborem els còctels, a les notes de tast. I un de quart i fins i tot potser n’hi haurà un de cinquè", va avançar Adrià micròfon en mà. L’obra en qüestió són 328 pàgines profusament il·lustrades que es posen a la venda el pròxim 3 de desembre de la mà d’RBA i a un preu de 56 euros. "Sabeu que som una fundació privada. Oferim i compartim coneixement i volem que els llibres siguin assequibles. Es podrà consultar en format digital, però ens agrada que també es puguin tocar. ¿I si no què us emportaríeu de regal?", va dir, fent broma, el patró de elBulliFoundation amb els periodistes.  

Sense perdre de vista el negoci

Per les cares dels seus acompanyants, entre ells el seu germà Albert Adrià, nouvingut de Londres expandint el seu univers pastisser, quedava clar que aquesta feina és dels que aspira a volar alt. "Tot el que havia escrit és molt bàsic: història, receptes, tècniques... tot molt barrejat i confús. Aquí ho hem sistematitzat i connectat tot seguint aquesta massa mare que és per a nosaltres el ‘sapiens’. Parlem també de la visió empresarial, de la formació dels 'bartenders'. És important sobretot quan el 50% dels negocis d’hoteleria no duren ni cinc anys –apuntava Adrià. Crec que tinc molts defectes, però una mica de visió sí que tinc i auguro que en un futur pròxim hi haurà molta més formació per als futurs 'bartenders', va vaticinar.

¿I què diuen els professionals’? Doncs Marc Álvarez, ‘bar manager’ dels restaurants del grup BCN 5.0, va assegurar que aquests volums seran els "llibres de text per a la gent que encara no sap que el futur serà 'bartender'. També va ser ahir a Barcelona un altre ambaixador internacional d’aquesta feina, l’italià Simone Caporale, tota una institució darrere d’una barra que durant cinc anys ha dirigit The Artesian, a Londres, considerat el millor bar del món durant quatre anys consecutius per la revista especialitzada 'Drinks international'.

El pròxim: el cafè

"Quan em van trucar des d’elBulliFoundation i em van mostrar tot el que estaven preparant em va venir mal de cap", va explicar aquest home, que amb el seu soci Alex Kratena han servit els seus còctels a nombrosos esdeveniments socials de luxe i la filosofia dels quals és "tractar tothom com a reis i els reis com a tothom". "A mi ningú em va explicar tantes coses quan començava. Això és com una beca universitària", va resumir. 

L’empresari i cocteler Javier de las Muelas, artífex del Dry Martini, per la seva part va destacar la importància i la visió de futur d’aquest projecte de la Bullipèdia sobre gastronomia, creativitat i innovació –hi ha previstos 35 volums: els pròxims dedicats al cafè i al vi. "La gent no sap fins a quin punt Adrià és un tio generós. Com en tot el que està tramant s’han descartat els egos, tan presents en el món de la restauració". I va concloure: "En realitat a mi no m’interessen els còctels sinó el que es propicia amb un còctel davant". I prenguin-s’ho com una frase amb trampa, però ahir va fer broma Adrià. "Potser obrim El Bulli, però per servir còctels, no per donar menjar".