LA CERIMÒNIA D'ENTREGA DELS PREMIS CERES DE TEATRE

José Sacristán, un veterà amb carisma

L'actor emociona a Mèrida al rebre el guardó que reconeix la seva carrera

Aitana Sánchez-Gijón, premi Millor Actriu per ’Medea’, amb Tristán Ulloa. / JERO MORALES

«La neciesa és homicida», va clamar amb la seva imponent veu José Sacristán utilitzant una frase d'Albert Camus després de rebre de mans de Concha Velasco el premi Emérita Augusta per la seva carrera al Teatro Romano de Mèrida. Els dos carismàtics intèrprets van ser rebuts amb el públic dret i l'actor no va poder contenir l'emoció.

Va ser el colofó a la reivindicativa gala de la quarta edició dels premis Ceres del Festival de Teatro Clásico de Mérida, que dirigeix Jesús Cimarro, celebrada dijous a la nit. La professió va seguir mostrant la seva indignació per la discriminatòria política cultural i la injusta càrrega del 21% de l'IVA. «¿Fins quan durarà aquest neci culturicidi?», es va preguntar el veterà intèrpret que, als 78 anys, segueix actuant amb un entusiasme i energia contagioses.  Sacristán va recordar la seva primera aparició a Mèrida amb Julio César el 1964 amb José Tamayo. «Feia set papers per 30 duros i això va cridar l'atenció d'un empresari valencià que em va contractar i va canviar el rumb de la meva carrera professional». L'artista va dedicar el guardó al seu «mestre Fernando Fernán Gómez que avui compliria 94 anys» i a la seva dona, Amparo.

Velasco, que vindrà a l'octubre al Goya de Barcelona amb Oliva y Eugenio i prepara un monòleg sobre Joana la Boja, va ser un dels personatges més aclamats d'una gala que va comptar amb la presència, per interpretar textos clàssics i entregar guardons, de Tina Sainz, Ana Fernández, María Estévez, Tristán Ulloa, Nancho Novo, Alex García, Laura Pamplona, Natalia Millán, María Pujalte, Fran Perea, Ana García Elías González, a més de José Mercé Luz Casal, que hi van posar la nota musical.

Un dels moments més esperats de la nit va ser el de l'entrega del premi al millor espectacle de l'any, que va correspondre al muntatge de Lluís Pasqual d'El rei Lear, al Lliure. Absent el director per raons de feina, va recollir l'estatueta Aurora Rosales, adjunta a la direcció artística, que va dedicar el guardó a Núria Espert pel «seu coratge a l'haver acceptat el rol de protagonista». També es va referir a les dificultats de la complexa producció i va assenyalar que l'espectacle era un exemple de com és possible, amb l'ajuda de la tenacitat del públic, seguir construint projectes malgrat «travetes».

Aitana Sánchez-Gijón, millor actriu per Medea, representada al Teatro Romano, va dedicar el premi a la seva filla Bruna, que va debutar en aquest escenari com a component del cor de l'obra, i també va incidir en l'injust tracte a la cultura i al teatre, com ho faria després un emocionat Pedro Casablanc, millor actor per Hacia la alegría Los cuentos de la peste.

Al llarg de la vetllada, en la qual el record de la desapareguda Lina Morgan es va fer molt present, es va mantenir la tònica de reivindicacions. Ho va ferCarlos Alfaro(millor director per ¡Atchúusss!) que va recordar el baix IVA cultural als països europeus i Pedro Moreno (millor vestuari), que va destacar que han desaparegut un 60% d'empreses relacionades amb el teatre per culpa de la taxa.

Fins i tot el presentador Carlos Sobera va al·ludir al 4% que paga d'impost el porno. «El que l'Administració vol és que es faci porno», va afirmar. Per la seva banda, Alberto Conejero (millor autor per La piedra oscura) va recordar «la tristesa dels espanyols que continuen buscant les seves famílies en les cunetes».

Antonio Resines, president del jurat, va agrair a Guillermo Fernández Vara que com a president de la Junta d'Extremadura, hagi mantingut el seu compromís amb el Festival i els premis, encara que l'any que ve es pretén fer la gala amb el suport dels patrocinadors i sense la subvenció del Govern extremeny.