ENRENOU A LA XARXA

La polèmica campanya de Burger King o com fer 'fake news' en publicitat

La cadena de menjar ràpid l'arma al demanar que els seus nous repartidors sàpiguen de literatura, cant, matemàtiques i videojocs

zentauroepp41284812 hamburguesa171212085840

Objectiu complert. Els responsables de màrqueting de Burger King estan encantats amb el soroll que ha generat a les xarxes l'anunci del seu nou servei de menjar a domicili que aquest dilluns es va publicar a la contra del diari gratuït 20 minutos i a la pàgina de Facebook espanyola de la cadena de fast food. En teoria, una oferta de feina en què es demanaven uns requisits molt exagerats per als seus nous repartidors: "Estudis superiors o similars, coneixements de Literatura, Matemàtiques, Història, Geografia, Política...", "habilitats lúdiques com destresa en videojocs" o "aptituds musicals i de cant". 

Uns requeriments molt exagerats per portar hamburgueses a domicili, però que encaixava, lamentablement, amb moltes ofertes de feina reals que circulen avui dia en el precari mercat laboral. Per això molts indignats no han arribat fins al final del pamflet, on, amb lletra molt petita, s'adverteix que "aquesta oferta d'ocupació pertany a la campanya Play for the Whopper".

Ah, que era una broma.

Aleshores, la 'fake news' publicitària ja s'havia convertit en trending topic, i fins i tot personalitats com Íñigo Errejón havien criticat l'anunci a Twitter  (i, de passada, els sous poc "dignes" de la franquícia nord-americana:

Després de saber-se que es tractava d'una campanya-broma-sorollosa publicitària, el diputat de Podem va tornar a la càrrega denunciant que el tema no era greu perquè "formi part d'una campanya publicitària, sinó perquè passa de facto. Tant a nivell curricular com salarial".

Altres usuaris han criticat l'anunci i l'"explotació laboral" :

Reprovació de CCOO

I fins i tot CCOO va censurar aquest dilluns a la nit l'anunci i li va demanar a la franquícia que cessés en la seva "burla a la precarietat que impera en el repartiment a domicili". Segons el sindicat, demanaven requisits més propis d'"un càsting per a un talent show".

Per CCOO de Madrid és "absolutament deplorable que, en una situació de precarietat laboral i unes condicions de treball amb sous de misèria, on més de dos milions de llicenciats i graduats se n'han hagut d'anar a l'estranger exiliats per buscar una feina millor, apareguin aquesta mena d'ofertes laborals.

La campanya també ha donat peu a infinitat de bromes:

La innocentada de fa un any

Fa només un any, per aquestes dates, Burger King ja ho va provar amb una altra 'fake new', quan es va avançar al Dia dels Innocents (28 de desembre) per llançar la notícia falsa que volia canviar el seu nom a Espanya.

Burger King havia anunciat que castellanitzava el seu nom per generar més proximitat entre la marca i els consumidors i, d'aquesta manera, el nom de la cadena passava a ser Burguer King (amb una "u" més), cosa que va resultar ser una notícia falsa.  

La campanya d'aquest any tindrà un nou capítol demà, dimecres, segons ha anunciat la mateixa companyia.