HOMENATGE A GOOGLE

Ferrocarril transsiberià: el mític tren en què es van deixar la pell 90.000 esclaus i soldats

El tren més llarg del món, que compleix 100 anys, uneix dos continents i recorre 9.600 quilòmetres i set zones horàries entre Moscou i Vladivostok

jcortadellas35797680 la ruta principal del tren transiberiano fue inaugurada el 2161005113429

jcortadellas35797680 la ruta principal del tren transiberiano fue inaugurada el 2161005113429

El ferrocarril transsiberià compleix un segle des de la finalització de la seva construcció i Google ho celebra amb un 'doodle' sobre la llegendària línia de tren que connecta Europa amb el Pacífic, 87 ciutats, milers de ponts i que recorre 9.600 quilòmetres i set zones horàries entre Moscou Vladivostok. Un treball titànic que va finalitzar el 5 d'octubre de 1916 i per al qual es va recórrer al treball forçat: van arribar a ser 90.000 homes, entre esclaus i soldats.  

Les obres van començar el 31 de març de 1891, a prop de Vladivostok, i el futur tsar Nicolau II va portar simbòlicament el primer carretó de sorra i va donar per inaugurades les obres. La gran obra d'enginyeria es va dissenyar a mitjans del segle XIX, i va costar 40 milions d'euros ¡de l'època!

L'ORGULL DE L'IMPERI

L'orgull de l'imperi, sinònim d'unitat nacional, s'estén per tot Sibèria, de la qual agafa el nom. Entra en territori xinès, a través de la Manxúria, i arriba a Pequín. La seva importància va ser crucial en el desenvolupament econòmic i militar de Rússia i la Unió Soviètica. 

La seva execució, en aquella època, va ser comparable a la gesta de l'arribada de l'home a la Lluna, el segle passat. En els seus primers anys, quan es va inaugurar la línia, el viatge, de punta a punta, eren 30 dies. Avui, després de l'electrificació de la línia en la dècada dels 60 i el desdoblament de les vies -encara en curs en diverses parts del recorregut-, el viatge es completa en set dies.

Avui dia, el ferrocarril transsiberià ja no segueix la ruta original i arriba fins al port de Nakhodka. Actualment, prop del 30% de les exportacions russes passen per aquesta línia.

PRIMERA, SEGONA, TERCERA I 'EXTRALUX'

Hi ha tres tipus de transsiberianos: els de primera (amb cabines personals), els de segona o 'kupe' (compartiments per a quatre persones) i els de tercera o 'platskartni', un supervagó per a un centenar de persones. També hi ha paquets de luxe per a turistes exclusius que poden pagar entre 4.000 i 15.000 euros (més el bitllet d'avió a Moscou), per serveis com servei mèdic a bord, visites al llac Baikal o degustacions de caviar i vodka.