L'ANÀLISI

Així els va anar als espanyols la sisena etapa del ral·li Dakar al Perú

El qatarià Nasser al-Attiyah va augmentar l'avantatge en cotxes gràcies als problemes que va patir en ruta el francès Stéphane Peterhansel

afp 1c759g / FRANCK FIFE (AFP)

L’espanyol Carlos Sainz (Mini), ja sense opcions de repetir el triomf de l’any passat, va poder acabar tercer en la sisena etapa del ral·li Dakar al Perú, però va acabar descontent perquè novament va tornar a fallar el sistema d’inflat i desinflat automàtic de les rodes, cosa que li va fer perdre un temps valuós.

El seu compatriota, Gerard Farrés, va recuperar el lideratge de la categoria dels cotxes lleugers UTV (vehicles utilitaris tot terreny) després que l’organització li prengués la primera plaça de la general que tenia de manera virtual al terme de la cinquena etapa amb una polèmica decisió.

A Farrés li van impedir fer l’últim tram de la cinquena etapa quan tenia els millors registres respecte als seus rivals, el xilè Francisco 'Chaleco' López i el brasiler Reinaldo Varela, però aquesta estimació el va perjudicar, ja que va aparèixer després darrere seu, decisió que avui pot reparar amb una gran etapa.

La nota trista de la jornada la va donar l’espanyol Lorenzo Santolino (Sherco), pilot revelació del Dakar, que va quedar fora de la cursa per un greu accident quan en el seu debut anava onzè en la general.

Els líders

El motociclista xilè Pablo Quintanilla va tornar a situar-se líder del Dakar en motos a l’adjudicar-se la sisena etapa del Dakar, mentre que el qatarià Nasser al-Attiyah va augmentar el seu avantatge en cotxes gràcies als problemes que va patir en ruta el francès Stéphane Peterhansel.

Quintanilla (Husqvarna) va recuperar el lideratge de motos que va perdre després de la quarta jornada en l’etapa més llarga del ral·li, disputada entre Arequipa i San Juan de Marcona, amb una distància de 838 quilòmetres, 336 dels quals eren cronometrats en la categoria de les dues rodes.

El xilè va brodar el traçat sobre les temudes dunes tallades de Tanaka, i va desbancar de la primera posició de la classificació general el nord-americà Ricky Brabec (Honda), a qui va treure un avantatge de 4 minuts i 38 segons.

"Ha sigut una etapa perfecta", va afirmar Quintanilla a l’arribar a la meta de l’etapa i va manifestar la seva alegria de posar-se al capdavant de la cursa quan falten quatre jornades de competició per arribar a Lima, punt de partida i arribada d’aquest Dakar.

El xilè es va reivindicar com "un dels pilots més constants i forts" del ral·li, però va advertir que no té res guanyat perquè aquest dilluns, en la setena etapa, li tocarà sortir primer i obrir ruta, cosa que va anticipar que li farà perdre temps.

Al segon lloc de l’etapa va quedar l’argentí Kevin Benavides (Honda), que, com Quintanilla, va prémer fort aquest dia i va aconseguir escalar a la segona posició de la general, a 8 minuts de Quintanilla.

En cotxes cada dia que passa el Dakar està més inclinat a favor d’Al-Attiyah (Toyota), que va acabar la jornada amb un avantatge encara més gran del que tenia quan va començar el dia per culpa dels problemes que el francès Stéphane Peterhansel (Mini) va tenir quan va intentar rescatar l’espanyol Joan 'Nani' Roma d’un punt on havia quedat encallat.

L’àrab va ser novament conservador i es va dedicar a rodar just darrere del francès Sébastien Loeb, que va ser l’altre pilot que es va beneficiar més del dia, ja que va guanyar l’etapa i va desbancar de la segona posició de la general Peterhansel i de la tercera, Roma.

Loeb, que corre amb el Peugeot que va guanyar el Dakar fa dos anys, es va situar com a principal perseguidor d’Al-Attiyah, que té a 37 minuts, avantatge que el qatarià dona per bo, ja que a l’inici del dia el seu coixí era de 24 minuts sobre Peterhansel.

L’experimentat Peterhansel, que és el pilot més premiat del Dakar, amb tretze títols, va voler tornar el favor que Roma li va fer fa dos dies quan aquest el va rescatar d’un lloc de ‘fesh-fesh’ (sorra molt fina) on s’havia quedat atrapat.

"No m’ha fet cap gest per demanar-me ajuda, però després del cop de mà que em va donar fa dos dies m’he sentit en l’obligació de tornar-li", va explicar Peterhansel, que va veure el català en la mateixa situació en què estava ell divendres.

El resultat és que el francès va acabar en una rasa, de la qual li va costar sortir vint minuts, temps que va provar de remuntar en l’última part de l’etapa, però no prou per salvar els mobles.