CAP A UNA CIUTAT MÉS SALUDABLE

El pla per a una mobilitat més sostenible, en marxa

Coincideixen alhora una sèrie d’actuacions amb l’objectiu d’oferir més espai als vianants, ampliar la xarxa de carrils bici i fomentar l’ús del transport públic

Una ciutat més sostenible, segura i saludable. L’Ajuntament de Barcelona treballa per aconseguir un model de ciutat en el qual les persones siguin en primer pla. És per això que, en la línia de l’establert en elPla de Mobilitat Urbana (PMU), del qual s’està ultimant el document final, durant el mes de novembre, s’han posat en marxa un conjunt d’intervencions amb l’objectiu de millorar l’espai públic,optimitzar la infraestructura del carril bus i potenciar la xarxa ciclista.L’objectiu del nou PMU és que el 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públici amb bicicleta.

Aquestes noves intervencions se sumen al primer paquet de mesures instaurades durant l’inici de la pandèmia i a les quals es van afegir30.000 m2. Les actuacions que s’executen ara comportaran afectacions a la mobilitat. Per aquesta raó, l’Ajuntament recomana als ciutadans que solen moure’s en vehicle privat que planifiquin els recorreguts i evitin desplaçar-se per les zones on s’executen les obres. 

En aquesta línia, l’Ajuntament ha preparat unacampanya informativaen la qual ha col·locat cartells en l’entorn de les intervencions per oferir la màxima informació als ciutadans. A més, la ciutadania també trobarà informació de les actuacions de llarga durada en les parades i a l’interior dels autobusos.

El detall de les actuacions es podrà consultar a la web d’obres (barcelona.cat/obres) i les afectacions a la web de mobilitat (barcelona.cat/mobilitat) i de servei de TMB (tmb.cat). Per minimitzar l’impacte d’aquestes actuacions, la Guàrdia Urbana es desplegarà en els diferents àmbits afectats perefectuar desviacions viàries. 

Ampliació de voreres

El 23 de novembre es van iniciar les obres que modificaran la configuració actual de la ronda Universitat i la transformaran en unespai més verd, amb voreres més amples i menys carrils de trànsit, que passaran de quatre a dos. Aquesta acció es realitza amb l’objectiu de facilitar els desplaçaments a peu i la vida comercial de la zona. 

En total s’obtindran 1.730 m2 per a desplaçaments a peu. A més, s’aprofitarà l’ampliació de les voreres per a la col·locació de 66 testos amb arbres i per resituar les marquesines de les parades d’autobús. Des de l’Ajuntament també adverteixen que 11 de les 15 línies que circulen per la ronda Universitat, i cinc més d’altres punts, es traslladaran a estacions de bus i àmbits que generin menys impacte al veïnat. L’objectiu és millorar el servei i reduir la contaminació, el soroll i les aglomeracions de vianants a les voreres. 

Aquestes obres tindran lloc fins al març del 2021 i, després de la seva execució, aquest tram passarà a tenirdos carrils bus,dos carrils per a vehicles i un cordó per a serveis. La proporció final del carrer serà del 50% de l’espai per a vianants i el 50% de calçada.

Carril bus

A fi de millorar la xarxa de carrils bus, entre Pius XII i Zona Universitària, s’ha implantatun nou carril bus a l’avinguda Diagonal.Es tracta del segon carril en aquest tram que substitueix un carril de circulació i permet que els busos sense parades puguin avançar els que s’aturen. Aquesta actuació va finalitzar el 25 de novembre, els treballs es van fer en horari nocturn i van afectar dos carrils de circulació. 

D’altra banda, des del 30 de novembre i fins al 3 de desembre s’han realitzat treballs a l’avinguda d’Esplugues, entre la glorieta de Roserar del parc Cervantes i el carrer de González Tablas, per crear un nou carril bus d’entrada a la ciutat.

Finalment, el cap de setmana del 21 i el 22 de novembre van finalitzar l’ampliació de carrils bus en el tram central de l’avinguda Diagonal; la implantació d’un segon carril bus altronc central de la gran via de les Corts Catalanes; i les obres de millora de l’accés d’autobusos a les estacions del Nord i de Sant Andreu Arenal. 

Carril bici

Des del 14 de novembre, l’Ajuntament de Barcelona treballa en la implantació d’uncarril bici unidireccional en sentit Llobregat al carrer d’Aragó, entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Tarragona, que permetrà als ciclistes creuar tot l’Eixample. El carril tindrà una longitud de 4,8 quilòmetres i se situarà a l’esquerra de la calçada. 

A més, des del 9 de novembre, s’està construint un altre nou carril bici al passeig de la Zona Franca, entre la plaça de Cerdà i el carrer els Motors. En aquest passeig s’habilitaran dos nous trams de carril unidireccional en els dos costats de la via, que sumaran un total de 3,6 quilòmetres. Aquestes actuacions s’emmarquen en un moment en què els desplaçaments ciclistes s’hanincrementat un 12% respecteel mes de febrer. 

Nou col·lector a la Diagonal

Nou col·lector a la DiagonalPer poder evitar que s’acumuli l’aigua a les voreres i a la calçada quan plou molt i, a fi de preparar Barcelona per al’emergència climàtica, l’Ajuntament s’ha compromès a ampliar el col·lector de la Diagonal, que, a més, és un pas necessari per unir elTrambaix i el Trambesòs.Es tracta d’una de les obres amb més afectació sobre la mobilitat. La intervenció es va posar en marxa el passat 23 de novembre i comportarà el tall al trànsit de la calçada central de l’avinguda, des del carrer de Roger de Llúria fins a Aragó/Sardenya. 

Els itineraris alternatius a la Diagonal són els carrers d’Aragó i Mallorca, per a vehicles que circulin en sentit Llobregat i aquells que es dirigeixin en sentit Besòs seran desviats pel carrer del Roselló. Els que entrin a la Diagonal pel lateral des del passeig de Gràcia hauran de baixar per Pau Claris per anar a buscar el carrer de València.

A més, mentre durin les obres, el passeig de Sant Joan perdrà continuïtat a l’altura de la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer i, per tant, s’hauran d’utilitzar altres vies alternatives. Les vies transversals que creuen la Diagonales mantindran obertes, amb algunes afectacions en moments puntuals i el lateral muntanya continuarà tal com és actualment. En relació amb la circulació d’autobusos, les obres comportaran l’anul·lació de sis parades i afectaran vuit línies, sis de TMB (6, 33, 34, V19, D50 i 19) i dos de Tugsal (N1 i N4), que hauran de modificar el seu recorregut. Per cobrir el servei es crearan tres parades noves i també s’utilitzaran parades ja existents.

Les obres tindran una durada de 14 mesos i es portaran a terme de dilluns a divendres de 8:00 a 20:00 hores. L’ocupació viària més important duraràfins al juliol del 2021 i, a partir de llavors, es començaran a obrir progressivament el trànsit en algunes vies afectades.