Va haver-hi un temps que els viatgers trucaven directament als hotels. El resultat? Tracte humà, preus justos i fins a algun descompte si queies bé. Però això va quedar en el passat. Avui vivim sota la dominació de Booking.com, l'emperador digital que domina les reserves. I Mas Torrencito, un humil hotel rural, coneix bé aquesta dictadura.
Entretots
Booking no és només un intermediari: és un depredador. S'emporta un 17% de comissió per cada reserva, però el seu truc mestre està a operar des d'Irlanda, eludint impostos. Així, embutxaquen un altre 10% que els petits hotels com Mas Torrencito no poden desgravar. Al final, un 27% del preu que pagues va directament a ells, mentre l'hotel a penes sobreviu.
I després estan els comentaris, aquesta eina de manipulació. Encara que Mas Torrencito tingui un 8,8 amb desenes de 10, és suficient un 7 (potser perquè l'hoste no va trobar el sol al seu gust) perquè baixi al 8,7. Pujar és gairebé impossible; Booking no premia la qualitat, sinó la dependència. Si no estàs en la seva plataforma, no existeixes.
Mas Torrencito va intentar resistir: va crear una web àgil i ofertes directes. Però quan cerques “Mas Torrencito” a Google, qui apareix primer? Booking, apropiant-se fins i tot del seu trànsit legítim. És com si fos amo de la teva casa, però algú et cobrés peatge per entrar.
Així, atrapats, els petits hotels lluiten per sobreviure mentre Booking s'omple les butxaques. La moralitat és clara: qui controla l'algoritme, controla el mercat. Potser és hora de rebel·lar-nos, trucar a l'hotel directament i, per un moment, trencar aquesta tirania invisible.