Durant una estada a Estrasburg vaig descobrir l'amplíssima implantació en aquella ciutat alsaciana de les xarxes de tramvia i de carrils bici. Em van venir al cap unes declaracions de l'alcalde Joan Clos, on la destacava com un exemple a seguir a Barcelona. Clos va ser precursor de totes dues opcions de mobilitat i els seus successors han continuat ampliant la xarxa de carrils bici a la ciutat. És bo tenir referents com Strasbourg, Amsterdam o Copenhague per fer de Barcelona una ciutat més agradable i sostenible, inclús amb més carrils bici, però l'execució d'aquest model de mobilitat no ha d'estar renyida amb la coherència, la seguretat i la salut; i no pot ser essencialment una cursa per assolir els mateixos quilòmetres de carril bici que ja tenen altres ciutats europees.
Entretots
Any rere any, em sorprén la constant imposició de carrils bici a la ciutat. Incoherents alguns pels carrers on es situen, sense ciclistes abans i després d'haver-se creat. Insegurs a desenes de cruïlles tant per ciclistes, com per automobilistes i vianants. Enemics del més saludable per l'exigent desnivell d'alguns recorreguts, un d'aquests carrils, a l'Avinguda de Vallcarca, ratlla l'ultra esport urbà, i s'ha creat des de la cruïlla amb el carrer d'Esteve Terradas fins a arribar a la ronda de Dalt. Fa pocs dies un elevat nombre de tècnics observaven el nou traçat. Em va quedar el dubte si eren municipals o de la Unió Ciclista Internacional determinant la categoria de muntanya d'aquest tram dins una futura cursa ciclista. Anys després d'haver desaparegut l'escalada ciclista a Montjuïc, qui sap si aviat tindrem una nova prova al calendari ciclista, l'escalada de Vallcarca.