Que les relacions de Pablo Picasso amb les dones amb qui va compartir la seva vida –Fernande Olivier, Eva Gouel, Olga Khokhlova, Marie-Thérèse Walter, Dora Maar, Françoise Gilot i Jacqueline Roque– van ser, com a mínim, de dominació, per no dir directament de violència masclista, fa temps que va quedar clar a les obres dels seus biògrafs (o els de la maltractada Dora Maar i les suïcides Marie-Thérèse i Jacqueline) i en testimonis com els de Françoise Gilot (Vida con Picasso, 1964) i la seva neta Marina Picasso (Picasso, mi abuelo, 1991). Però en el nou context de revisió de les pràctiques d’abús en el món de l’art propiciat per MeToo, i de reconsideració de la història (també de la de l’art) atenent criteris de gènere, en la figura de Picasso el que un dia va fascinar com a hipermasculinitat avui esdevé un problema.
Debat
Picasso, davant el seu #MeToo
El Museu Picasso de Barcelona, la UAB i la Université de Picardie Jules Verne van celebrar ahir un seminari per debatre fins a quin punt la relació de Pablo Picasso amb les dones ha de pesar en la valoració de la seva figura i de la seva obra
El més llegit
- El germà de Mercè Camprubí, des de Nova York: "Van marxar junts i amb un somriure a la cara"
- Miguel Bosé: "No soc ‘woke’, no soc beneit, ni ho seré mai"
- Moren dos motoristes al xocar amb un cotxe que va envair el carril contrari a Riudarenes
- El cost per reparar una caldera deixa sense aigua calenta una guarderia pública de Barcelona
- L’envelliment eleva les morts per pneumònia a Espanya a màxims històrics: més de 10.300 a l’any