Entendre + la mobilitat urbana

El futur del cotxe a la ciutat

D’una manera o una altra, totes les ciutats estan restringint la circulació del vehicle privat darrere una millor qualitat de l’aire i, per tant, d’una millor salut i d’una mobilitat més sostenible. Només per posar un exemple, Barcelona, en 15 anys, ha passat de 60 a 40 carrils per al cotxe particular a les principals vies de la ciutat. A més, va ser pionera en la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE), ara posada en dubte per una sentència del TSJC. Les ZBE són una solució, però no l’única. Xavier Fageda, professor de la UB, i Julián Galindo i Miguel Mayorga, de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), hi aporten algunes idees.

Barcelona va ser la primera ciutat d’Espanya a implementar una Zona de Baixes Emissions (ZBE) per millorar la qualitat de l’aire. La mesura es va presentar el 2017, però no es va posar en marxa fins al gener de 2020 i les sancions, que oscil·len entre 100 i 1.800 euros, encara es van demorar fins al setembre d’aquell mateix any. L’Ajuntament de Barcelona calcula que en aquests últims cinc anys la ciutat ha aconseguit estalviar-se 609.000 desplaçaments diaris dels cotxes més contaminants i un 11% de les emissions de NO2Ara, quan Barcelona era model a seguir per a altres ciutats espanyoles i europees, el TSJC ha anul·lat l’ordenança municipal a l’entendre que falten informes que avalin algunes restriccions. Els científics i professionals de la salut defensen la ZBE. La mala qualitat de l’aire, defensen, és un problema cronificat a les nostres ciutats i, de manera molt particular, a Barcelona.

Temes:

Mobilitat