Club de música amb Jordi Bianciotto

¿Un món de cançons d’amor políticament correctes?

La gelosia, el mal d’amors, la projecció platònica, la pulsió possessiva o el rancor després d’una ruptura tendeixen a convertir-se en materials titllats de ‘tòxics’ en la producció de cançons. ¿Anem cap a un paisatge musical idealitzat, asèptic, en què l’amor no estigui representat en tota la seva amplitud i els seus plecs, inclosos els més dolorosos o indesitjables?

 

«‘Quiéreme, quiéreme hasta la locura / y así sabrás la amargura / que estoy sufriendo por ti’», va escriure la mexicana María Grever en el bolero ‘Júrame’ (1926), un clàssic que han cantat Luis Miguel, Martirio o Julio Iglesias, i que burxa en els turments de l’amor tal com ferides de l’ànima: «‘Tengo celos hasta del pensamiento’», diu la lletra, apuntant a una pulsió molt present al cançoner popular i que avui és assenyalada sense embuts com a tòxica.