Entendre-hi + amb la història

Bots de carn i ossos I + Història

Cada vegada som més conscients que a les xarxes socials hi ha interessos ocults que intenten influir en la nostra manera de pensar. En realitat, no és res nou. La diferència és que ara costa més que ens facin passar bou per bèstia grossa.

Fa pocs dies, Carles Planas conversava per a aquest diari amb l’autor del llibre ‘Confesiones de un bot ruso’, que ha publicat fa poc l’editorial Debate. L’autor, que es manté en l’anonimat per qüestions contractuals, és exempleat d’una empresa internacional especialitzada en el que en el món digital es coneix com a ‘astroturfing’ (un nou anglicisme que hem d’afegir al català). Amb aquest terme es defineixen les campanyes dissenyades per influir en l’opinió pública, ja sigui per potenciar la bona reputació del client o per perjudicar els adversaris. Als usuaris de les xarxes socials no els sorprendrà perquè en l’univers digital és el pa nostre de cada dia. Especialment a Twitter, que és el principal camp de batalla de la guerra mediàtica actual. Només cal repassar què ha passat durant el procés de selecció de la cançó candidata a participar en Eurovisió, els encesos debats sobre les vacunes o la bilis que ho inunda tot durant les campanyes electorals.