Hi va haver un moviment famós al món de l’art urbà que va fer-se amb els carrers de Nova York als anys 90. Es deia ‘culture jamming’. En síntesi, els artistes del carrer es van dedicar a intervenir la publicitat de les grans marques, a modificar logotips famosos i a jugar d’aquesta manera amb els significats originals, pervertint-los i proposant-ne de nous. Van ser anys de sabotatge sarcàstic que van interpel·lar el públic i el van fer pensar. Per descomptat, portava implícita una crítica a la societat de consum i al consumisme, i hi havia alguna cosa de guerriller en el seu desafiament a l’establert. Al final, no obstant, les corporacions afectades hi van veure un filó i van començar a contractar ‘culture jammers’ perquè intervinguessin en els seus anuncis. S’havien adonat que la publicitat intervinguda cridava tant o més públic que l’original.
Entendre + l’activisme creatiu
L’ombra que sotja l’’artivisme’
La publicació d’un llibre d’Antoni Gutiérrez-Rubí sobre la regeneració del llenguatge polític a través de l’‘artivisme’ (aquesta barreja no del tot definida entre art i activisme) suscita interrogants sobre la legitimitat que la política s’apropiï d’una eina concebuda en gran manera... contra la política.