Entendre + l’activisme creatiu

L’ombra que sotja l’’artivisme’

La publicació d’un llibre d’Antoni Gutiérrez-Rubí sobre la regeneració del llenguatge polític a través de l’‘artivisme’ (aquesta barreja no del tot definida entre art i activisme) suscita interrogants sobre la legitimitat que la política s’apropiï d’una eina concebuda en gran manera... contra la política.

Hi va haver un moviment famós al món de l’art urbà que va fer-se amb els carrers de Nova York als anys 90. Es deia ‘culture jamming’. En síntesi, els artistes del carrer es van dedicar a intervenir la publicitat de les grans marques, a modificar logotips famosos i a jugar d’aquesta manera amb els significats originals, pervertint-los i proposant-ne de nous. Van ser anys de sabotatge sarcàstic que van interpel·lar el públic i el van fer pensar. Per descomptat, portava implícita una crítica a la societat de consum i al consumisme, i hi havia alguna cosa de guerriller en el seu desafiament a l’establert. Al final, no obstant, les corporacions afectades hi van veure un filó i van començar a contractar ‘culture jammers’ perquè intervinguessin en els seus anuncis. S’havien adonat que la publicitat intervinguda cridava tant o més públic que l’original.