els menors i la desescalada

Claus per aconseguir una nova normalitat (amb nens)

De cara a aquesta nova normalitat, és important plantejar-nos com a propòsit fonamental respectar el ritme dels nens

zentauroepp53237216 200426114103 / RICARD CUGAT

Si d’una cosa ens vam adonar al parar en sec la nostra activitat a causa de la Covid-19 és que vivíem molt ràpid. Les presses ens acompanyaven sempre i, en conseqüència, als nostres fills.

Ara, para’t a pensar i contesta a la següent pregunta: ¿Quantes vegades vesties tu els teus fills perquè si els deixaves fer-ho a ells sols sortiries de casa cinc minuts més tard? I així amb tantes altres tasques: rentar-se les dents, pentinar-se, etc. Aquí la primera conseqüència negativa de les presses, més enllà de l’estat d’estrès que produeixen, estem impedint que els nostres fills es converteixin en individus autònoms.

Per això és tan important, de cara a aquesta nova normalitat, plantejar-nos com a propòsit fonamental: respectar els seus temps, no anar sempre amb presses.

Respectar els temps dels nostres fills

Un error molt habitual que cometem és no calcular bé els temps necessaris per dur a terme les activitats del dia a dia. Tendim a calcular el temps en funció del que l’adult necessita, oblidant-nos que els nens necessiten més temps. No tenen ni la mateixa destresa de l’adult, ni la mateixa capacitat per fer les tasques, i, a més, els nens es distreuen amb una gran facilitat, n’hi ha prou que es trobin una joguina o un filet a l’alfombra perquè es posin a jugar-hi.

Per tant, el primer pas és tenir en compte els ritmes dels nostres fills, no els nostres. Però, ¿què més podem fer? La psicòloga infantil Silvia Álava ens dona les claus:

1. Les ordres d’una en una. En ocasions manem als nens diverses coses alhora: treu-te les sabates, col·loca la motxilla, renta’t les mans i a berenar i no ens adonem que sense voler-ho estem saturant la memòria de treball del nen. Millor dir-los les coses d’una en una i donar-los el temps necessari perquè les facin.

2. Cronometrar el temps que tarden a fer les tasques. Pot ser una eina de motivació per als nens, però sempre utilitzada per motivar el nen, que cada vegada ho facin més ràpid i millor, no per estressar-lo.

3. Planifica’t bé. Ens fa molta pena despertar els nens aviat al matí pensant que així dormiran més. Para’t a pensar, ¿no serà millor ficar-se al llit una mica abans per no suprimir hores de son i així que al matí tinguin prou temps per poder fer les coses ells sols, sense presses ni estrès?

4. Busca les teves fugues de temps. Hem parlat que seria convenient que els nens se n’anessin a dormir abans perquè així, al matí, puguin despertar-se amb temps per afavorir la seva autonomia. Para’t i observa que feu al vespre, segur que hi ha alguna activitat, com veure la televisió, la tauleta... de la qual es poden reduir aquells minuts tan necessaris al matí posant els nens a dormir abans.

5. L’aprenentatge requereix temps. Tots, quan estem aprenent, cometem errors que hem de resoldre. Els nens, també. Per això és important que reservis el temps necessari per poder solucionar els imprevistos que puguin sorgir. Per exemple, en l’esmorzar i els menjars, quan els nens són petits, és probable que els caigui alguna cosa. N’han d’aprendre. Si anem amb presses, en lloc d’ensenyar-los la manera correcta de fer-ho i que ens ajudin amb un somriure a netejar-ho, el més probable és que hi hagi un esbufec dels adults perquè ja anem tard.

Accedeix al portal Gestionando Hijos