La lluita contra les 'fake news' començarà a primària

Els alumnes catalans treballaran a classe com combatre les 'fake news'

El Col·legi de Periodistes impartirà tallers sobre com es treballa en la premsa

zentauroepp45891989 fake news181114142656

Un centenar d’escoles catalanes treballaran aquest curs sobre la credibilitat d’internet i els mitjans de comunicació en tallers dirigits que els alumnes formin l’esperit crític i sàpiguen distingir una notícia falsa (‘fake news’). El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha creat uns materials educatius oberts a tot el professorat per treballar aquests temes a classe i el Col·legi de Periodistes de Catalunya impartirà, amb ajuda de la Fundació Bancària La Caixa i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), 45 tallers a partir del gener sobre com treballen els periodistes.

Els materials i tallers en principi estaran destinats a alumnes de 10 a 16 anys, cosa que inclou primària i secundària. La campanya pretén, segons el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, "crear ciutadans crítics però també convertir els fills en prescriptors, com ja ho són en llengües o altres temes".

La necessitat és apressant, segons el CAC, quan gairebé la meitat de la població assegura que s’informa habitualment a través d’internet.  

Els materials educatius presentats aborden des de com els algoritmes dels cercadors filtren les notícies i per què mai rebem tots la mateixa informació, què hi ha darrere dels ‘influencers’ o els youtubers, què és publicitat i què no, com es construeix la identitat digital o quina influència tenen les xarxes socials en les nostres relacions. També hi ha tutorials per a professors sobre tècnica i narrativa audiovisual i material per a les famílies. 

La proposta didàctica, elaborada per un equip que ha dirigit el vicepresident del CAC i exdegà de periodisme Salvador Alsius,s’han provat durant un any a quatre escoles catalanes: l’Escola Solc a Sarrià, l’institut Celestí Bellera de Granollers, i les escoles Voramar i Vila de Gràcia, també a Barcelona. I s’inscriu dins de l’afany de la Comissió Europea per fomentar l’educació mediàtica dels europeus, amb un afegit de reforçar la perspectiva de gènere, l’ús responsable del mòbil i els valors democràtics, assenyala Alsius.