Un centenar d’escoles catalanes treballaran aquest curs sobre la credibilitat d’internet i els mitjans de comunicació en tallers dirigits que els alumnes formin l’esperit crític i sàpiguen distingir una notícia falsa (‘fake news’). El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha creat uns materials educatius oberts a tot el professorat per treballar aquests temes a classe i el Col·legi de Periodistes de Catalunya impartirà, amb ajuda de la Fundació Bancària La Caixa i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), 45 tallers a partir del gener sobre com treballen els periodistes.
Els materials i tallers en principi estaran destinats a alumnes de 10 a 16 anys, cosa que inclou primària i secundària. La campanya pretén, segons el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, "crear ciutadans crítics però també convertir els fills en prescriptors, com ja ho són en llengües o altres temes".
La necessitat és apressant, segons el CAC, quan gairebé la meitat de la població assegura que s’informa habitualment a través d’internet.
Els materials educatius presentats aborden des de com els algoritmes dels cercadors filtren les notícies i per què mai rebem tots la mateixa informació, què hi ha darrere dels ‘influencers’ o els youtubers, què és publicitat i què no, com es construeix la identitat digital o quina influència tenen les xarxes socials en les nostres relacions. També hi ha tutorials per a professors sobre tècnica i narrativa audiovisual i material per a les famílies.
La proposta didàctica, elaborada per un equip que ha dirigit el vicepresident del CAC i exdegà de periodisme Salvador Alsius,s’han provat durant un any a quatre escoles catalanes: l’Escola Solc a Sarrià, l’institut Celestí Bellera de Granollers, i les escoles Voramar i Vila de Gràcia, també a Barcelona. I s’inscriu dins de l’afany de la Comissió Europea per fomentar l’educació mediàtica dels europeus, amb un afegit de reforçar la perspectiva de gènere, l’ús responsable del mòbil i els valors democràtics, assenyala Alsius.