Infraestructures

L’aeroport de BCN bat rècords amb 27 milions de passatgers en sis mesos

Els viatgers internacionals es van incrementar el 5,6%

Les instal·lacions van tenir al juny més de 5,2 milions de viatgers, una xifra mai abans assolida

L’aeroport de BCN bat rècords amb 27 milions de passatgers en sis mesos

L’aeroport de Barcelona-el Prat ha arribat a un nou rècord al tancar el primer semestre del 2025 amb 27.183.432 passatgers, cosa que suposa la millor arrencada d’any de la seva història. Aquesta xifra representa un 4,2% més que entre el gener i el juny del 2024. El tancament de l’any passat, amb més de 55 milions de passatgers, va certificar la recuperació total de l’aeròdrom barceloní després de la pandèmia i va tensar el debat sobre l’ampliació, l’acord del qual entre la Generalitat i Aena es va assolir fa un mes. El volum de trànsit del 2024 va suposar un increment interanual de més del 10%, que va portar l’aeroport a vorejar la seva capacitat màxima operativa.

Durant el mes de juny, segons el comunicat enviat pel gestor aeroportuari Aena ahir, l’aeroport ha registrat 5.296.405 passatgers, un 4,7% més en relació amb el mateix mes de l’any passat, cosa que marca també un nou rècord en un mes de juny. D’aquest total, 5.288.135 van correspondre a passatgers comercials, un 4,8% més. Dins d’aquesta xifra, 3.996.415 viatgers es van desplaçar en vols internacionals, cosa que suposa un 6,2% més que el juny del 2024, mentre que 1.291.720 ho van fer en vols nacionals, un 0,6% més.

En l’acumulat de l’any, del total de passatgers, 27.133.258 van utilitzar vols comercials, cosa que suposa un 4,2% més que en els sis primers mesos de l’any passat. D’aquests, 20.268.877 corresponen a viatgers internacionals, amb un increment del 5,6%, i 6.864.381 a passatgers de rutes nacionals, que creixen un 0,2% respecte al mateix període del 2024.

Noves rutes

Sense anar més lluny, recentment s’han anunciat o estrenat noves rutes des de l’aeroport del Prat, tant intercontinentals com amb destinacions europees. Es tracta per exemple del Barcelona-Boston a càrrec de la companyia Delta Airlines, que va arrencar amb tres vols setmanals a finals de maig; l’estrena de la ruta amb quatre freqüències setmanals amb la ciutat canadenca de Halifax de l’aerolínia WestJet, inaugurada a finals de juny, o els cinc nous trajectes oferts per Vueling a ciutats europees amb què fins ara no tenia connexió, com Tivat (Montenegro), Rímini (Itàlia), Salern (Itàlia), Tirana (Albània) o Essaouira (Marroc).

A tot això se sumen les bones notícies anunciades per China Eastern setmanes enrere, que connectarà la capital catalana amb Shanghai a partir del 26 de setembre i els bitllets de la qual ja s’han començat a comercialitzar. Aquest destí comptarà amb quatre freqüències a la setmana i s’afegirà a les tres que ja realitza Air China, amb la qual cosa es convertirà en un enllaç amb molta oferta.

Les destinacions a noves ciutats xineses són un dels objectius del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) dedicats a sumar vols amb Àsia i Llatinoamèrica. L’organisme, format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, Aena i la Cambra de Comerç, treballa conjuntament per vendre internacionalment el destí de l’aeroport del Prat i aconseguir més connexions intercontinentals.

L’aeroport també ha batut rècords en operacions i càrrega. Al juny es van gestionar 32.710 moviments d’aeronaus, cosa que suposa una pujada del 4,3% en comparació amb el juny del 2024. Des de començament d’any, la xifra acumulada d’operacions ascendeix a 174.093 vols, un 4,3% més respecte al mateix període de l’any passat, cosa que suposa un altre màxim històric per a un primer semestre.

En càrrega aèria, al juny es van transportar 16.107 tones de mercaderies, cosa que significa un augment del 9,1% en relació amb el juny de l’any passat i un rècord mensual. Entre el gener i el juny, se’n van registrar 93.369 tones, un 4,8% més respecte a l’acumulat del mateix període del 2024, consolidant-se igualment com el millor primer semestre de la història de la càrrega aèria a Barcelona.

I si a Barcelona les operacions no paren de créixer, als aeroports secundaris de Catalunya, Girona-Costa Brava i Reus ha passat una cosa similar. La infraestructura ubicada a Vilobí d’Onyar (Selva) acumula un creixement del 16,9% de volum de passatgers en el primer semestre d’aquest any i d’un 29,6% més en càrrega. Només al juny ha acollit 307.774 viatgers, cosa que millora un 12,7% les dades de l’any passat, mentre que a l’aeroport de les comarques de Tarragona aquest juny van ser 209.080 passatgers, un 9,3% més que el mateix mes del 2024. Quant a l’acumulat en la primera meitat de l’any, Reus porta un 12,6% més que el 2024, amb 521.979 passatgers.

Tal com recorden les mateixes fonts, els aeroports del Grup Aena (compost pels 46 aeroports i dos heliports a Espanya, l’aeroport de Londres-Luton i 17 aeroports al Brasil) han tancat el mes de juny del 2025 amb 35.758.181 passatgers, un 3,8% més que el mateix mes del 2024; van gestionar 300.606 moviments d’aeronaus, un 2,9% més que el 2024; i van transportar 119.475 tones de mercaderia, un 4,9% més que l’any passat.