L’any 1995, quan la digitalització en l'hostaleria era encara un concepte incipient, Jorge C. Juárez Ayuso va decidir fer un pas al capdavant i fundar Sighore-ICS. Trenta anys després, la seva empresa s'ha convertit en un referent en tecnologia per a l'hostaleria, oferint solucions innovadores que han transformat la gestió de restaurants i hotels a Espanya i més enllà.
“L'hostaleria dels anys 90 no tenia res a veure amb la d'avui. Les caixes registradores eren la norma i la digitalització era pràcticament inexistent als restaurants. No obstant això, jo veia una oportunitat clara i vaig decidir emprendre”, explica Juárez Ayuso. La seva experiència en una empresa líder en caixes registradores, li va permetre detectar un nínxol de mercat encara sense explotar. “Record que vaig pensar: Eureka, aquí hi ha un possible nínxol de mercat’, rememora sobre els orígens de la companyia.
Jorge C. Juárez Ayuso, CEO Sighore /
Des de llavors, l'evolució de Sighore-ICS ha anat de bracet amb la transformació tecnològica del sector. Els reptes van ser molts durant els primers anys, especialment en un context econòmic difícil després de la ressaca dels Jocs Olímpics de Barcelona. “Vam haver de picar molta pedra i trucar a moltes portes. Els clients no entenien massa bé els avantatges d'un TPV enfront d'una caixa registradora. Vam haver de fer molta pedagogia de camp”, recorda Juárez Ayuso.
No obstant això, la perseverança i l'aposta per la qualitat van donar els seus fruits. A poc a poc, l'empresa va anar guanyant clients i consolidant la seva posició en el mercat. Un primer gran salt es va produir l'any 2000 amb l'arribada dels TPVs amb pantalla tàctil, una innovació que va transformar l'operativa del sector. Però, sense dubte, la fita més important va arribar en 2017, quan Sighore-ICS va deixar de ser només un integrador de solucions externes i va passar a desenvolupar el seu propi programari després de la incorporació de ICS Solution. “Aquest va ser un abans i un després per a la nostra empresa”, assenyala.
El Factor Humà: Clau de l'Èxit
Però el creixement de Sighore-ICS no s'ha basat només en la tecnologia. L'equip ha estat fonamental en aquesta evolució. “Sense un bon equip no hauríem arribat on estem. L'aventura la vaig començar sol, però aviat vaig haver de fer nous fitxatges. Jordi i Jesús van ser dels primers i encara segueixen amb mi”, explica Juárez Ayuso.
Al llarg dels anys, l'empresa ha crescut fins a comptar amb prop de 30 professionals especialitzats en tecnologia per a l'hostaleria. Amb la integració de ICS Solution, l'equip es va ampliar amb perfils clau, aconseguint una “simbiosi perfecta entre totes dues companyies”. A més, l'arribada de la segona generació, amb els seus fills Marta i Luis, ha aportat una visió fresca i renovada.
Els Desafiaments del Sector i el Futur de la Digitalització
El sector de l'hostaleria ha canviat radicalment en els últims 30 anys i la digitalització ha estat la gran protagonista d'aquesta transformació. “En els anys 90, la tecnologia a l’hostaleria era una cosa anecdòtica. Avui, és una eina imprescindible per a la supervivència de qualsevol negoci”, afirma Juárez Ayuso.
Els canvis més accelerats s'han produït en els últims anys, especialment després de la pandèmia de 2020, que va impulsar la digitalització de manera massiva. L'automatització, la intel·ligència artificial i la Internet de les Coses (IoT) són ara les tecnologies emergents que marcaran el futur del sector. “Estem vivint la quarta revolució industrial i aquestes eines ja estan començant a aplicar-se en el nostre sector. Però hem d'assegurar-nos que aporten beneficis als usuaris i no ens convertim en esclaus de la tecnologia”, adverteix.
Foto de l'equip de Sighore /
Un altre gran repte ha estat superar les crisis econòmiques que han colpejat al sector. Juárez Ayuso recorda especialment dos moments difícils: la crisi financera de 2008 i la pandèmia de 2020. “L’any 2008, la nostra facturació va caure un 80%. Va ser terrible, però ho vam superar perquè estàvem financerament sanejats i no havíem fet ximpleries”, explica.
La crisi de 2020 va ser encara més dura. Just quan Sighore-ICS celebrava el seu 25 aniversari, el sector es va paralitzar. “Des del primer moment, ens vam posar al costat dels restauradors i hostalers, donant-los suport al màxim. Continuem oferint servei, ajudem amb les nostres solucions i desenvolupem noves eines per a aportar valor en un moment tan crític”, recorda.
La Visió de Futur de Sighore-ICS
Avui, amb la seva primera expansió internacional en marxa després de l'obertura de Sighore-ICS Pirineus a Andorra, l'empresa mira al futur amb optimisme. L'objectiu és continuar expandint-se i aportar noves solucions tecnològiques que facilitin la gestió en hostaleria i retail. “Creiem fermament en la innovació, és el motor de la nostra empresa. Incorporar la IA i el IoT a les nostres solucions és estratègic perquè els nostres clients puguin beneficiar-se d'aquestes tecnologies”, assegura Juárez Ayuso.
Per a ell, el llegat de Sighore-ICS no és només haver desenvolupat eines tecnològiques avançades, sinó haver aportat valor real als clients. “Volem que se'ns recordi com una empresa que va estar sempre al costat dels seus clients, oferint solucions amigables i eficaces”, afirma.
En aquest sentit, la seva visió de futur s'alinea amb la de la nova generació al capdavant de l'empresa. “Com diuen els meus fills Marta i Luis en el llibre commemoratiu, ‘En els pròxims cinc anys avançarem més que en les tres dècades anteriors’”, cita amb orgull.
La digitalització de l'hostaleria segueix el seu curs i Sighore-ICS està llesta per a continuar liderant el canvi. Trenta anys després de la seva fundació, l'empresa continua mirant al futur amb la mateixa il·lusió amb la qual tot va començar en 1995. “Sempre cap endavant”, conclou Juárez Ayuso.