Sector financer

El Sabadell busca milionaris

L’entitat eleva en pocs mesos de 9.800 a 30.000 el nombre de clients del negoci de banca privada i patrimonial a Catalunya

La banca privada és un segment de negoci que les entitats financeres dediquen a clients adinerats. En concret, el més habitual és que superin el milió d’euros en actius i per a ells es dissenyen productes i serveis que són poc accessibles per a la resta de la població. Les estratègies varien en funció del perfil de client al qual aspira cada entitat.

Banc Sabadell, per exemple, ha adaptat els seus plans per sumar i captar més usuaris basant-se en una enquesta en la qual aquests han explicat les seves demandes. una és la xarxa de proximitat. Partint de mig milió d’euros en actius, que s’inclouen en banca privada, i a partir d’un milió, en l’àrea de patrimoni, l’entitat ha multiplicat de 9.800 a uns 30.000 els seus clients a Catalunya, en uns quants mesos, explica Xavier Castells, el responsable d’aquest negoci a la comunitat. Aquesta evolució situa aquest àmbit del negoci entre els que impulsaran el creixement del banc. Uns ja eren clients que han passat a tenir aquest tracte especial i d’altres són nous. Aquell any preveu captar més de 2.200 clients d’aquest segment a Catalunya, entorn d’un terç de tots els que s’obtinguin el conjunt d’Espanya, i un patrimoni d’uns 194 milions, amb augment del 8% i gairebé el 4%, respectivament.

El volum de negoci administrat en banca privada a Catalunya ha passat dels 9.000 als 16.000 milions d’euros. En el conjunt de tot el banc, el volum d’actius total ara és de 36.000 milions i es preveu que augmenti entre un 7% i un 8% aquest exercici.

Més personal

El reforç d’aquest negoci ha fet també que es passés de 52 a uns 180 els dedicats a Catalunya a aquest tipus de clients (de 175 a 482 en tot el banc). El perfil dels clients d’aquest negoci és el de persones d’entre 60 i 65 anys que han estalviat al llarg de la seva vida, tot i que també hi ha casos puntuals de clients més acabalats, afirma Castells.

L’entitat ja va començar el 2018 amb la preparació de la plantilla per al MiFID II (tot el personal dedicat a això té el nivell 2, i la gran majoria, l’Europeean Financial Planner Adviser –EFPA–) i MiFIR, la normativa que reforça la protecció a l’inversor.

Les anàlisis portades a terme, a través d’enquestes a més de 2.000 clients actuals i potencials, han conduït a un canvi de model, diferent del de la banca privada tradicional i centrat en l’atenció possible a qualsevol de les oficines de la xarxa de l’entitat financera, així com els diferents canals de què disposa i amb el suport del soci estratègic de l’entitat, Amundi Asset Management, i els seus propis fons i els que produeix per a Sabadell AM.

El Sabadell, que té Sabadell Urquijo (fruit de l’adquisició de Banco Urquijo el 2006) com a marca de banca privada, va decidir fer una escissió dins del segment de banca personal i separar aquells clients que requerien un assessorament per la tipologia de productes que tenien. En total, uns 63.000 clients van passar a banca privada, que ara té 93.000 clients a tot Espanya.

En aquest segment també s’ha fet una subdivisió. Els clients amb un patrimoni inferior al milió d’euros (a partir de mig milió), uns 78.000 arreu del país, s’integren en l’àrea denominada banca privada, i aquells amb més d’un milió d’euros, en el subsegment de patrimonis, en què n’hi ha uns 15.000.