Transformació de l’economia

Shein i el comerç electrònic provoquen la desertització dels municipis

Un estudi evidencia que el sector de la moda perd clients en carrers i centres comercials per efecte del canvi en hàbits de consum

La irrupció de la firma xinesa de moda ‘extra low cost’ influeix en les estratègies d’expansió de les grans cadenes i en els consumidors

FERRAN NADEU

El centre d’Olot, la capital de la Garrotxa, amb uns 36.000 habitants, és una mostra clara dels devastadors efectes del canvi dels hàbits de consum i d’auge del comerç electrònic. Cartells d’‘Es traspassa’ i dificultats per als comerços que no tenen el seu local en propietat. Poca activitat en el camp de la moda i aposta decidida per alternatives de producte local alimentari i d’altres. Lluita municipal contra la degradació urbanística. L’exemple d’Olot és un més a tot Espanya. Competir amb els gegants com Amazon, capaços de distribuir els seus productes a qualsevol lloc, és difícil i l’absència de grans cadenes de la moda en les poblacions afecta la capacitat d’atracció de clients. El comerç tradicional i els nous negocis natius digitals s’alien amb els grans ‘marketshares’, principal motor d’expansió de qualsevol negoci, molt més que obrir botigues físiques. Un estudi realitzat pel professor de l’IESE José Luis Nueno a partir de sis milions de transaccions de l’‘app’ de despeses Fintonic evidencia que el sector de la moda, tradicional eix de l’activitat comercial als municipis, està alentint les vendes per la pèrdua de clients als carrers i centres comercials arran de l’imparable auge del comerç ‘online’.